Page 22 - Hjerne Det! 03-2025
P. 22

Helsereformer – nytt utvalg nedsatt
I ROLF J. LEDALJ
Gjennom sommeren har det kommet forslag til endringer i helse- og omsorgs-
tjenestene fra flere partier. Valgkampen har spisset seg til, og ikke bare ventetidsløftet
er en del av endringene i regjeringens helsepolitikk.
Mens diskusjonene går om
ventetidsløftet faktisk gir
effekt over tid eller om det
kun er en midlertidig skippertaks-
preget ryddesjau før valget, så har
regjeringen kommet med et eget
utvalg som skal vurdere helsereformer,
sammen med flere piloter under
«Prosjekt X».
klart inn i krystallkulen og forskuttere
utvalgets rapport (NOU) som skal
leveres innen 1. november 2026, men
ut fra oppdraget synes det som at fast-
legenes tilknytning til kommunene
kanskje skal sees nøyere på, og at vi
kan få et forslag om et system hvor all
medisinsk behandling skal skje under
statlig ansvar mens omsorgstjenestene
skal være kommunale.
statlige tilskuddet per time, i tillegg til
det som er faste tilskudd til fastlegen.
Det er slik de fleste av oss kjenner
fastlegevirksomheten. Avtalespesialis-
ter med driftsavtale tilbyr spesialis-
tundersøkelser mot egenandel og
tilskudd fra Helfo, det samme gjør
også spesialiserte rehabiliterings-
tjenester. I oppdraget er det nevnt at
utvalget skal vurdere hvordan «sam-
arbeid med private aktører kan orga-
niseres på en hensiktsmessig måte, for
å sikre at vi fremdeles skal ha felles
og likeverdige skattefinansierte
helse-og omsorgstjenester i Norge.»
Helhetlig beslutningsgrunnlag
Regjeringen varsler at «utvalget skal
utarbeide et beslutningsgrunnlag og
foreslå tiltak som understøtter de
helsepolitiske målene, blant annet
likeverdige tjenester over hele landet,
sammenhengende og helhetlige
pasientforløp og effektiv oppgavefor-
deling og ressursbruk mellom de ulike
delene av tjenestene. Det legges til
grunn at kommunene skal ha ansvar
for omsorgstjenester og at staten skal
ha ansvar for sykehus og spesialist-
helsetjenester.» Det er vanskelig å se
Mer kjøp av private tjenester?
De aller fleste fastlegene er i dag
selvstendige næringsdrivende som
inngår avtaler med en kommune.
Noen er også ansatt i en kommune,
men det er pr. i dag ikke mange.
Det er altså et stort antall private
legeforetak som har fått driftsavtaler
med et omfang som tilsvarer sin egen
pasientliste og et ansvar for å dekke
opp for andre leger ved samme felles-
praksis, ved deres fravær. Vi betaler
en egenandel og Helfo dekker det
Det offentlige skal ha styringen
Det er klart at det ikke er hensikts-
messig å ha lange ventelister i det
offentlige, mens det står ledig kapasi-
tet i det private. Samtidig er det nok
sterke ideologiske føringer på hva det
skal være lov til å tjene penger på, og
det er ikke slik at det offentlige ønsker
Om oppdraget
fremdeles skal ha felles og likeverdige
–
valgmuligheter, blant annet fritt
skattefinansierte helse- og omsorgs-
sykehusvalg,
Utvalget skal:
tjenester i Norge.
–
pårørendes rolle,
–
: Utrede og foreslå ulike modeller for
: Utarbeide et beslutningsgrunnlag og
målet om å redusere sosial og geografisk ulikhet,
fremtidig organisering, styring og
foreslå tiltak som understøtter:
–
at den offentlige helse- og omsorgs-
finansiering av en sammenhengende og
–
høy kvalitet i helse- og omsorgstje-
integrert helse- og omsorgstjeneste i
nestene,
tjenesten skal være fagfolkenes foretrukne arbeidssted,
Norge.
–
likeverdige tjenester over hele landet,
–
–
ny teknologi, KI og digitale løsninger, samt sikre riktig bruk av menneske-
: Vurdere ansvars- og oppgavefordelin-
sammenhengende og helhetlige pasientforløp,
lige og teknologiske ressurser,
gen mellom den kommunale og
–
fylkeskommunale helse- og omsorgs-
effektiv oppgavefordeling og ressursbruk mellom de ulike delene
–
demokratisk styring av helse- og
omsorgstjenesten,
tjenesten og spesialisthelsetjenesten.
av tjenestene
–
god totalberedskap i hele landet
–
forsterket innsats for folkehelse
: Vurdere hvordan samarbeid med
og god forebygging,
private aktører kan organiseres på en
–
hensiktsmessig måte, for å sikre at vi
oppfyllelse av pasient- og bruker- rettigheter,
: Redegjøre for økonomiske, juridiske, administrative, personellmessige og samfunnsmessige konsekvenser av de ulike forslagene.
22 HJERNE DET : 3/2025
   20   21   22   23   24