Page 23 - Hjerne Det! 4/2025
P. 23

summering for 2025
ukritisk mange legebesøk etter at
frikortet kommer i posten. Regjerin-
gen foreslo at de skulle omfatte de
mellom 16 og 18 i fritaket for egen-
andeler, vi hjelper partiene med å fore-
slå en hensiktsmessig, gjennomførbar
og akseptabel løsning for alle.
Vi foreslår også at det skal gis mer
penger til sykehusene, og vi foreslår
at særavgifter på tobakk skal økes
for å bidra til å nå målene i den nye
kreftstrategien, og gi mer penger til
sykehusdrift uten at oljefondet skal
tappes. Disse og flere andre saker vi
har tatt opp kan dere lese mer om
i den samlede oversikten over våre
innspill til budsjettarbeidet på
Stortinget, som vi har lagt ut på
hjernesvulst.no.
slik at de må se hva som er mulig å
gjøre til lavest mulig pris, for at
pasienten beholder livet en periode.
Legene som skal effektuere byråkrate-
nes beslutninger i det daglige sliter
med at de mister både troen på
systemet, og motivasjonen for å jobbe
i det. Selv med en unntaksordning for
klinisk eksepsjonelle pasienter, så har
det ikke kommet et så stort antall
slike saker som forventet. Det er få
saker som fremmes, og naturlig nok
får heller ikke alle disse positivt svar
hos fagdirektørene. Ting tar både tid
og koster penger, mens pasientene
kanskje både blir dårligere og/eller
selv må dekke kostnader gjennom
spleiskampanjer og lånte penger.
på i forhandlingene med deres støtte-
partier vet ikke vi, men vi har i hvert
fall laget og avgitt høringssvar i seks
komiteer i høst. Tre av dem i løpet av
en og en halv time, på en dag. En
skikkelig maraton, hvor det ble løping
fra det ene bygget til det neste, og der i
to forskjellige rom med overlapp i tid.
Det gikk akkurat, og vi fikk sagt det
vi hadde på hjertet. Nå er det store
spørsmålet; blir det plass til noen av
våre forslag til endringer i partienes
forhandlinger? Vi venter i spenning på
en avklaring der. Stortinget kan ikke
være bekjent av at de bevilger så lite
penger til en ordning som er så viktig,
at NAV har brukt opp pengene
allerede 6. januar som i år.
En annen sak er å fjerne egen-
andeler på blå resept og behandling,
mot en liten endring i skattereglene.
Dette på samme måte som lisensavgif-
ten ble fjernet, Stortinget vedtar en
liten underregulering av minstefradra-
get og fjerner den usosiale skatten på
kronisk sykdom. Da frigjør de også
masse ressurser til annen saksbehand-
ling. Kritiske røster vil si at dette
medfører et overforbruk av helsetje-
nester, noe vi ikke har grunn til å tro
vil skje. Allerede nå er det jo slik at vi
får frikort når vi passerer en beløps-
grense, og det tar jo ikke av med
Reformer i helsetjenestene
Det er få ting som diskuteres mer enn
hvor mye penger vi bruker på helsetje-
nester og om vi får god valuta for
pengene. Ny prioriteringsmelding har
vært til behandling i Stortinget i år, og
det er der noen restpunkter som skal
jobbes med videre. Det er fortsatt slik
at det er de samme kriteriene som før;
nytte, alvorlighetsgrad og ressursbruk
er gjeldende. Vi har ikke fått på plass
noen gode særregler for sjeldne
tilstander som det vil være vanskelige-
re å få nye, rimelige og mer effektive
behandlingsmetoder, for. Det er ofte
slik at det er dyrere med nye ting, også
blir det rimeligere etter hvert som
patentet nærmer seg slutten eller
utløper. Vi kan ikke være bekjent av
å være det landet med flest penger på
bok, men som er minst villige til å
flytte penger fra en silo for sykepenger
og uføreytelser til en annen silo som
rommer pengene til behandling.
Forsvarlig behandling er for de
fleste behandling som gjør at en blir
friskest mulig. For helseforetakene er
det en annen sak. Der er det kanskje
Ny finansiering av sykehusbygg
Fremskrittspartiet har fremmet
et representantforslag om endring
av finansiering av sykehusbygging.
Lov om helseforetak medfører at disse
skal følge regnskapslovens prinsipper
og låne penger i tillegg til en fastsatt
egenandel ved modernisering og ny-
bygging. Dette medfører mange år
med høye rentekostnader til staten
på lånene, og dette medfører kutt i
behandlingstilbud og reduksjon i
forskning. Vi har støttet dette repre-
sentantforslaget og mener at slike
prosjekter må fullfinansieres fra
Stortinget, som den infrastrukturen
sykehus er. Vi har ikke verdens største
forhåpninger om at det blir flertall
for forslaget, siden det også er satt i
gang en gjennomgang av hvordan vi
organiserer helsetjenestene. Vi har
uansett funnet det viktig å gi vår klare
anbefaling. Sykehusøkonomien må
dreie seg mer om drift og mindre om
investeringer, i det daglige. Ingen syke-
hus skal pålegges å spare penger for å
ha til egenandel for nye investeringer
i bygg, mens de må si nei til nødven-
◗
dig behandling av pasienter. ◗
HJERNE DET " 4/2025
23 23
   21   22   23   24   25