Page 3 - Årsrapport 2020
P. 3
Årsberetning for 2020
INNLEDNING
JM Norge AS er et heleid datterselskap av JM AB.
Med JM forstås i denne beretningen JM Norge konsern.
FELLES FORRETNINGSIDÉ, VISJON, MÅL OG STRATEGI FOR JM
Forretningsidé
Med mennesket i sentrum og gjennom kontinuerlig utvikling skaper vi boliger og bærekraftige livsmiljøer.
Visjon
Vi bygger fundamentet for et bedre liv.
Overgripende aksjonærmål
Målet er å gi aksjonærene en høyere totalavkastning, det vil si summen av utbytte og verdiøkning, enn aksjonærer i foretak med liknende virksomhet og risikoprofil.
Strategi
For å nå det overgripende aksjonærmålet har JM følgende strategi:
• Mest fornøyde kundene og mest engasjerte medarbeidere
• Ledende prosjektutvikler av boliger i Norden, både når det gjelder markedsposisjon og kvalitet i produktet
• Standardisert prosjektutvikling med egne ressurser skaper rett kvalitet, intern effektivitet og kontinuerlig forbedringer
• Virksomhet i vekstområder med gode langsiktige demografiske og økonomiske forutsetninger
• Tydelig justering mot kvalitative og miljøtilpassede boliger – kundeverdi og attraktiv beliggenhet
• Vekst med for tsatt god lønnsomhet
• Virksomhetskultur som preges av gode verdier, ansvarlighet, langsiktighet, bærekrafttenkning og respekt for individet
JMS MARKEDSPOSISJON OG FREMTIDIGE UTVIKLING
I landet som helhet ble det igangsatt ca. 23 695 (25 000) boliger i 2020. Gjennomsnittprisen for brukte boliger økte med 8,7 % (2,6 %) fra desember 2019 til desember 2020. (Kilde Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk, Eiendom Norge, Finn.no og Eiendomsverdi).
JM igangsatte bygging av 550 (614) nye boliger i 2020. Det ble solgt 587 (585) boliger i samme tidsrom.
JMs kjernekompetanse består i akkvisisjon, prosjektutvikling, prosjektering, salg/markedsføring og produksjon. I tillegg til å besitte prosjektutviklingskompetanse i alle regioner, har vi egne markeds- og akkvisisjonsavdelinger i alle regioner samt egne prosjekteringsavdelinger i Region Oslo og i Region Syd. I Oslo-regionen utføres vesentlige deler av bygge- arbeidene med egne fagarbeidere. Alle prosjekter bemannes med egen byggeplassadministrasjon.
I løpet av året er det inngått avtaler om kjøp av nye tomter som gir ca. 1 600 nye byggeretter.
JM hadde ved årsskiftet en byggerettsportefølje på ca 8 500 (ca 7 500) enheter.
Byggerettsporteføljen består i hovedsak av tomteområder med stor attraktivitet i markedet og vil danne grunnlag for en positiv utvikling for JM i årene fremover.
JM er opptatt av å holde en høy kvalitetsprofil på sine produkter og tjenester og i likhet med øvrig deler av
JM konsernet og våre største konkurrenter måles kunde- tilfredshet blant alle våre kunder.
Over 500 av våre boliger som har blitt startet i 2020 er Svanemerket. En betydelig del av vår pågående produksjon er nå Svanemerket.
Vi gjennomfører løpende målinger for å kvantifisere kunde- tilfredshet. I 2020 ligger resultatet ved innflytting på 79 (72) på en skala fra 1-100 der 100 er best.
JM deltar aktivt i bransjeforeninger, utvalg, nettverk og arenaer for å bidra til bærekraftig utvikling og synliggjøring av virksomheten. Likeledes deltar JM på utvalgte og rele- vante områder i faktabasert debatt om boligpolitikk, hastig- het i reguleringsprosesser, mm. Dette har gjennom året medført positive og brede medieomtaler.
Årsrapport 2020
3