Page 40 - Stedsanalyse: Linderud, Sletteløkka og Veitvet
P. 40
40 • Stedsanalyse
Skolene
Skolene er en av de viktigste arenaene der beboerne Undersøkelsen (Bydel Bjerke, 2019) viser at de som
kan knytte sosiale relasjoner og mobilisere til saker sokner til Linderud og Rødtvet er noe mindre fornøyd
som er viktige for nærmiljøet. Identitetsbyggingen med skolene i nærmiljøet enn de som sokner til Veitvet
og den lokale tilhørigheten til et område bygges også skole.
gjennom aktiviteter på skolen, i skoletiden, men også
gjennom aktiviteter på kveldstid. Som vi ser i kartet I løpet av datainnhentingen har vi kommet tett på
sokner elevene bosatt i innsatsområdene til hen- Linderud skole. Vi har fulgt prosesser som Linderud
holdsvis Linderud, Veitvet og Rødtvet skoler. Vi vet fargelab, der elever oppgraderte sin egen skolegård
at endel søker seg til andre skoler, hovedsakelig på og gjennom elevdrevne arrangementer som Linderud
grunn av geografiske forhold, men også på grunn av fargefest og seniorlunsj på Linderud gård. Barna er
skolenes omdømme. En kartlegging viser at barna på veldig glade i skolen sin og det er mye positivt som
Sletteløkka går på 6 forskjellige barneskoler (Bydel skjer. Linderud skole har imidlertid vært i en utfor-
Bjerke, 2018 - 2019). En forklaring på dette kan i følge drende periode de siste årene, der både lærere og
dybdeintervjuer være at de som bor lengst vest i denne elever har sluttet for å starte på andre skoler. Gjennom
skolekretsen føler en sterkere tilknytning til Linderud intervjuer og møter hører vi at foreldre er bekymret for
eller Tonsenhagen og søker seg over til skolene her. utviklingen på skolen. Bydelspolitikere og ledelse peker
Innbyggerundersøkelsen og intervjuer viser at mange blant annet på nye Vollebekk skole som en av årsakene
ikke kjenner naboene sine på Sletteløkka. Dette kan til at Linderud har havnet i en dårlig sirkel, der en ny
blant annet være et resultat av at barna går på mange skole med god kapasitet «konkurrerer» om de samme
forskjellige skoler. barna fra 1.-10. trinn. Årsakene er sammensatte, og
Utdanningsetaten har gjennomført en kartlegging av
I Innbyggerundersøkelsen (Opinion, 2019), figur 2. tendenser, mulige årsakssammenhenger og potensielle
Det er gode skoler i området der jeg bor. løsningsalternativer.
Figur 2.24: Kartet viser skoleinntaksgrensene på Linderud, Veitvet og Sletteløkka. Kartet er bear-
beidet for å vise relevant informasjon. Hentet fra www.oslo.kommune.no
24/03/2020 12:27
_Stedsanalyse.indd 40 24/03/2020 12:27
_Stedsanalyse.indd 40