Page 24 - Forskningsetikk 2-2024
P. 24

                 FORSKNINGSETISK HISTORIE
 Da akademia
ville stanse apartheid
Akademisk boikott av Israel splitter fagmiljøene i Norge.
For mange har kampen mot det sørafrikanske apartheid-regimet blitt en ledestjerne.
Palestinsk­ledede BDS (Boycott, Divestment and Sanctions) henter mye av retorikken fra kampen for
like rettigheter i Sør­Afrika og har fått gjennomslag i vestlige akademiske miljøer – særlig blant studenter.
Den akademiske boikotten av Sør­ Afrika startet i 1964 med at de to akade­ mikerne Jack Simons og Eddie Roux ble utestengt fra universitetene av apartheid­ regimet i landet. Med det fikk tilhengerne av å innføre en akademisk boikott av det hvite mindretallsstyret et godt argument: Det må være greit å boikotte et land som har boikottet sine egne.
ANC (African National Congress), som ledet motstanden mot apartheid­regimet, hadde allerede i 1958 oppfordret til aka­ demisk boikott av landet. Men det var innen idretten den internasjonale mot­ standen startet, også det som en boikott som gikk begge veier. Vestlige lag var vel­ komne til å delta i mesterskap i Sør­ Afrika, men bare på betingelse av at de svarte eller fargede medlemmene ble hjemme. Da ble det ikke så vanskelig å takke nei og etter hvert utelukke de blen­ dahvite sørafrikanske lagene når de ønsket å konkurrere i utlandet.
Vendepunktet
Det store vendepunktet kom med massa­ kren i Soweto i 1960 der politiet drepte 69 demonstranter. Drapene ble fordømt i FNs sikkerhetsråd, og nå begynte også den kulturelle boikotten å bre om seg. Flere kulturpersonligheter nektet å selge sine bøker eller vise sine filmer i Sør­
TEKST LARS KLUGE
Afrika – eller å ha noe som helst samar­
beid med landet. Artister som opptrådte i Sør­Afrika, fikk problemer med presse og publikum på hjemmebane.
Det som likevel sved mest for apar­ theid­regimet, var den økonomiske boi­ kotten. I 1963 oppfordret FN medlems­ landene til ikke å selge våpen til landet, og i 1977 ble dette utvidet til et forbud. Utover på 1980­tallet innførte en rekke land handelsrestriksjoner, og Norge ved­ tok en lov om boikott i 1987.
Voldsomt samlet press
Parallelt med det internasjonale presset vokste motstanden seg sterk og velorgani­ sert under ANCs ledelse. Hva som felte apartheid­regimet, den internasjonale boikotten eller den interne motstanden, kan diskuteres. Likevel vil nok de fleste være enige om at det samlede presset, internt og internasjonalt, var avgjørende for apartheid­regimets fall i 1990.
Den akademiske boikotten var altså en liten del av et mye større bilde. Den startet med at regimet utestengte Jack Simons og Eddie Roux. De to hvite apartheid­mot­ standerne hørte til på ytre venstre fløy og var derfor lettere å ta enn mer moderate regimemotstandere. Samfunnsviteren Simons ble utestengt fra all akademisk virksomhet i Sør­Afrika i 1965 og forlot landet. Han fortsatte sitt arbeid mot regi­ met og var professor ved University of Zambia frem til han gikk av med pensjon. Deretter var han aktiv i ANC og var med på å utarbeide planen for et fremtidig fler­ partistyre i Sør­Afrika. Han returnerte til
hjemlandet etter at apartheid­regimet falt, ble utnevnt til æresdoktor ved University of Cape Town 1994 og døde året etter
88 år gammel.
Biologen Roux var professor ved University of the Witwatersrand i Johan­ nesburg. Samtidig var han en veldig aktiv regimemotstander. I 1964 ble han ute­ stengt fra all akademisk virksomhet, og det var heller ikke lov å sitere ham. Han fikk ikke forlate Johannesburg. To år senere døde han plutselig, 62 år gammel.
Både Simons og Roux hadde forbindel­ ser til Storbritannia. Da de ble utestengt, ga det støtet til at 496 britiske professorer i 1965 erklærte akademisk boikott av sør­ afrikanske universiteter som praktiserte rasediskriminering. Dette ble starten på en internasjonal boikott.
Boikotten ga mange utslag
Den akademiske boikotten var frag­ mentert og uformell i mange år. Først på 1980­tallet, etter at FN oppfordret til kul­ turell, sportslig og akademisk boikott, ble aksjonen en mer formell politisk strategi.
Boikotten kunne for eksempel inne­ bære å
• nekte å reise til Sør­Afrika og unngå å invitere sørafrikanske akademikere
• nekte å publisere sørafrikanske akademikere
• nekte å samarbeide med sørafrikanske akademikere
• nekte tilgang til rapporter, bøker og programvare
  24 FORSKNINGSETIKK | NR. 2 | 2024





































































   22   23   24   25   26