Page 22 - Hjerne Det! 02/2025
P. 22
Manglende prioriterin
I ROLF J. LEDAL J
Valgkampens dyreste arrangement kan nok med stor grad av sikkerhet kunne
sies å være «Ventetidsløftet». Her dyttes det milliarder inn i overtidspenger for
å få startet pasientbehandling ved offentlige sykehus og redusere pasientkøer.
Pasientkøer som regjeringen
selv har bidratt til å øke som
et resultat av ideologiske valg
tatt tidligere i perioden.
Ventetidene har økt mens bruken
av private tilbydere har blitt redusert.
Private tilbydere som ofte har de
samme legene som er ansatt ved
offentlige sykehus, som sine spesialis-
ter. Private tilbydere som leverer
offentlige regnskap med resultater
som på ingen måte er gode, de har lavt
overskudd gjennom årene med drift.
Profitten er ikke lett å få øye på i
regnskapene, når jeg ser på tallene
til Aleris og Volvat på proff.no.
Pasientene som står i kø og som
kunne fått sine undersøkelser og
behandling på dagtid, mandag til
fredag, ved sykehus som er forberedt
til å utføre slike tjenester får nå tilbud
om å gjennomføre undersøkelser ved
offentlige sykehus på lørdager. Legene
får overtidsbetalt og kostnadene sies
å være om lag 5000 kroner pr. time.
Helseminister Vestre synes ikke det er
problematisk at legene som jobber ved
de offentlige sykehusene heller jobber
overtid på lørdager hos ham, heller
enn å bruke ledig tid til å jobbe på
andre dager ved de private sykehusene.
Det at de med nød og neppe klarer
å overholde lovkrav til ukefri og at det
medfører økt bruk av overtid som i
utgangspunktet ikke skal planlegges
med som en fast ordning, bekymrer
visst ikke den juristutdannede
helseministeren som også er bedrifts-
leder fra møbelindustrien.
Som helseminister slipper nemlig
bedriftsleder og jurist Vestre unna
mye av de reglene som er vanlig i
arbeidslivet og innenfor bedrifter.
Det er ingen som er like flinke til å
inngå unntaksavtaler som helse- og
omsorgstjenester. Jeg har i tidligere år
arbeidet i Forsvaret og blant annet
vært sentral i inngåelse av arbeidstids-
avtaler og utarbeidelse av unntaksfor-
skrift til arbeidsmiljøloven. Det å få
unntak fra arbeidsmiljøloven for at
vakt ved en flystasjon skulle kunne
være basert på toskiftsordning i helger,
med 12-timers vakter for brann,
redning og plasstjenester, og hvor
vaktmannskapene i det store satt rolig
i store deler av vakten, det var svært
vanskelig. I helse- og omsorgssektoren
er det nærmest frislipp på slike unntak
hvor det avtales lengre vakter for aktivt
arbeid med pasienter og brukere.
Der det offentlige har behov innen-
for helse- og omsorg, er det andre
behov som styrer. Ikke nødvendigvis
behovet for å skjerme ansatte for
unødig tung belastning. Ideologiske
og økonomiske forhold legges til
grunn for beslutninger. Ventetidsløf-
tet er både ideologisk og økonomisk
motivert. Ideologisk ved å vise at den
offentlige helsetjenesten tar unna
økende køer og økonomisk ved å
holde pengene unna privat sektor.
Kostnaden ved dette bærer de ansatte
i form av økt arbeidsbelastning i
perioder hvor de skulle hatt fri,
pasientene ved at de får innkalling til
undersøkelser på lørdag ettermiddag
når barnehager og skoler er stengte,
og skattebetalerne ved at det er økte
kostnader ved overtidsbruken ved
sykehusene.
Hva så når pasienten har fått sin
første undersøkelse og går ut av køen?
Prioriteringsmeldingen
Regjeringen oversendte rett før påske
det er riktig og viktig med prioritering
sin melding om prioriteringer i helse-
av behandlinger. De tre hovedkriterie-
tjenestene til Stortinget. Denne og 159
ne er fornuftige og et godt utgangs-
andre saker skal behandles i tiden
punkt for prioriteringer i helsevesenet.
mellom påske og sommerferien i
Vi er imidlertid ikke enige i alt som
Stortinget, så tiden er knapp for å
er en del av dagens system og de
påvirke prosessen for oss og andre.
foreslåtte endringene i prioriterings-
Vi har sendt inn skriftlig innspill og
meldingen. Det er i hovedsak forhold
møtte også for Helse- og omsorgs-
knyttet til fokus på legemidler og
komiteen i muntlig høring, hvor vi
ikke-medikamentelle behandlings-
fremførte våre meninger om det som
metoder og lite annet ved helsetje-
fremstår som et mangelfullt dokument.
nestenes kostnader, sjeldne diagnoser,
Hjernesvulstforeningen er enige at
terskelverdier, medvirkning av
klinikere og brukerrepresentanter
samt forholdet mellom utprøvende og
klinisk behandling. Kostnadene ved
legemidler utgjør om lag seks prosent
av kostnadene, men synes å ha 80
prosent av oppmerksomheten
Sjeldne diagnoser er et område som
er krevende og tidvis mer kostbart enn
andre områder, hvor det er klare
stordriftsfordeler innenfor behandling
og ikke minst utvikling av behand-
lingsmetoder. Mange hjernesvulster
og da spesielt høygradig hjernekreft,
er sykdom som pr. i dag ikke kan
helbredes, og det er sykdom som gir
utslag både somatisk og psykisk hos
22 HJERNE DET : 2/2025