Page 27 - Hjerne Det! 3-2023
P. 27

lede
med løfte om ny drakt som resultat, var motivasjonen på plass.
Faren hans fikk følge av en annen forelder på første vakt i idrettshallen, som ble bemannet via foreldredugnad. Andre eksempler kunne vært foreldre- møter og skoleavslutninger – «feno- mener» som ikke nødvendigvis er
like vanlige i andre land som i Norge. Det arrangementet som samlet flest foreldre i de årene jeg hadde barn i grunnskolen, var da det ble sendt ut invitasjon til et felles måltid, hvor vi sammen skulle lage buffet med mat som representerte landet eller en
del av Norge som familien hadde tilknytning til. Det ble en flott kveld med anledning til å smake på nye retter og ta praten over maten.
Dette er opplevelser jeg har kommet tilbake til mange ganger i årene etter. De lærte meg at dugnads- begrepet ikke er intuitivt, og at stolthet over matkultur og fellesskapet som skapes rundt et bord kan være en døråpner for å nå ut til og samle på tvers av nasjoner og kulturer. I Kreft- foreningen fikk vi bekreftet dette i mai da vi inviterte til mat- og måltidsglede i Vitensenteret, med et felles måltid
og informasjon om kreft og kosthold på menyen. Sjelden har så mange nasjonaliteter vært samlet der.
Programmet var relativt enkelt: spise sammen, etterfulgt av en sofaprat
med Andleeb og Khadra, og deretter Line og Joanna. Innimellom viste vi matlagingsfilmer med inspirasjon til gode matvaner. Grunnen til at disse fire var med i sofaprat skyldes at Varde- senteret ved Radiumhospitalet og Kreftforeningen har laget matlagings- filmer med inspirasjon fra det somalis- ke og pakistanske kjøkken. Andleeb og Khadra har tatt utgangspunkt i retter de har lært av sine (sviger)mødre og gjort dem litt sunnere i samarbeid med Line (matfaglig ansvarlig) og Joanna (klinisk ernæringsfysiolog).
Mat skaper kontakt
Filmene er i norsk versjon, og i voicet versjon på somalisk og urdu – om- trent slik Knut Risan gjør det i
Tre nøtter til Askepott. Målet med filmene er å skape inspirasjon til å prøve nye smaker og retter, og den primære målgruppen er kreftpasienter og deres pårørende. Se gjerne filmene ved å skrive inn følgende kortlenke
i din nettleser: kreftforeningen.no/ food. Oppskriftene er tilgjengelige via denne kortlenken: kreftforeningen. no/vardesenteret/oppskrifter/
Kanskje kan mat og inspirasjon med utgangspunkt i disse filmene være en døråpner og en anledning til å sette matkultur og måltidsglede på møte-menyen? Praten går ofte lettere
når vi samtidig kan dele et måltid,
og det kan være med på å skape
gode rammer for erfaringsdeling og informasjonsflyt. På Vardesenter og temakafeer har Kreftforeningen brukt bl.a. følgende opplegg når det invite- res til praten over maten:
: En quiz, som ikke trenger å være spesielt avansert, for å «bryte isen» og komme i gang med praten.
Temaet kan være matrelatert og/ eller flerkulturelt, men trenger ikke være det. Del gjerne deltakerne i grupper.
: Smaksprøver, hvor en smaksvinner skal kåres. Det kan være alt fra gulrøtter med ulike typer dipp til hvilken type smakstilsetning som passer best til tomater; et lett dryss av salt, pepper eller oregano?
: Servering av en enkel rett, eksem- pelvis suppe. Når maten serveres etter to aktiviteter som quiz og smaksprøve, er erfaringen at praten over maten går lett.
: Krydre det hele med en film eller to med inspirasjon fra det somaliske eller pakistanske kjøkken.
Om mulig er samarbeid med en aktør som allerede har flerkulturelle møtepunkt, en fordel, eksempelvis lokallag i Røde Kors eller Norske Kvinners Sanitetsforening.
Gode ønsker for praten over maten! ◗
HJERNE DET " 3/2023
27 
  ILLUSTRASJONSFOTO: COLOURBOX
 g







































































   25   26   27   28   29