Page 12 - Hjerne Det! 03/2024
P. 12
HEL
SEK
AR V
Relevante paragrafer i førerkortforskriften for legene er: 9–13 (visus); 15 (kogni- tiv svikt); 16–17 (nevrologiske sykdommer) og 18–20 (epilepsi og epilepsilignende tilstander); og generelle helsekrav. Moped omfattes av samme regelverk, selv om mange helst skulle sett at de kan kjøre moped basert på alder og ikke krav til førerett på et rosa kort.
: Førerkortgruppe1:FørerkortklasseneAM,S,T,A1,A2,A,B,BE : Førerkortgruppe2:FørerkortklasseneC1,C1E,C,CE
: Førerkortgruppe3:FørerkortklasseneD1,D1E,D,DE
Hovedreglene ved hjerne- sykdom under utvikling er: Kognitiv svikt: «...når den kognitive svikten påvirker kjøreevnen», rom-retning, psykomotorisk tempo, trettbarhet, apraxi/agnosi/neglect.
Ved mistanke om kognitiv svikt: spesifikk testing hos ergoterapeut og/eller nevropsykolog, samt en eventuell praktisk kjøretest ved en vegstasjon.
Klokketest og TMT-A og B er to måter å avklare kognitiv kapasitet gjennom praktiske oppgaver vurdert på tid, som gjerne brukes på eldre for å vurdere tap av kognitiv kapasitet. Disse er også velegnet til å vurdere om en pasient også har tilstrekkelig kapasitet og hurtighet til å være
en trygg trafikant bak rattet. Epilepsi: Anfallsfri ett år (også
ved anfall med intakt bevissthet), (MYE) lenger ved høyere førerkort- klasser. Dispensasjoner er det bare å glemme. Nevrologisk sykdom
– neoplasmer gir behov for å vurdere hvor «stabil» er egentlig en pasient med en hjernesvulst? Mye kan ut- vikle seg mellom faste kontroller.
Legene sikrer oss alle
Anbefalingene fra spesialistene i NNOIG er basert på mange år med erfaring fra behandling av pasienter og er etter mitt skjønn gode retnings- linjer som enten må komme i fører- kortveilederen eller som en klar anbefaling om standard fra NNOIG til alle relevante spesialister. Selv om det neppe er mulig å oppnå full konsensus hos alle som får oppdraget med helsevurderinger for førerett,
er det ønskelig at unntak fra disse anbefalingene blir nøye vurdert for spesielle tilfeller. Anbefalingene gjelder i stor grad for førerkortgruppe
1, og for førerkortgruppene 2 og 3 er det som oftest varig tap av førerett som vil være det rette. Med dagens regler vil dette også påvirke retten til
å kjøre bobiler som ofte krever føre- rett i klasse C1.
Selv om det er sårt å «miste lappen» på grunn av sykdom, så er det enda sårere å være den som skader seg selv eller andre i trafikken. Å kjøre
er det eneste vi skal gjøre, noe som krever full oppmerksomhet, godt syn,
god hørsel og nødvendig kognitiv funksjon til at vi kan forstå trafikkbil- det og handle raskt og riktig. Vi har ikke ordninger for begrenset førerett i nærområder, alle skal være i stand til å kjøre trygt og sikkert i 110-sonene på motorveiene på samme måte som i trange gater med store hekker som begrenser sikten i boligområder.
Legene skal sikre at vi ikke blir trafikale «tomsinger» som skaper fare, uansett hvor urettferdig vi måtte opp- leve deres beslutning. Det at andre viser seg mindre kompetente i trafikk-
bildet enn det vi selv anser oss til å være, er ikke et vektig argument for
at vi skal fortsette som sjåfører. Må vi begynne å ta setebeltet over den andre skulderen, så er det bare slik det er. Med dette grundige arbeidet med anbefalinger fra NNOIG så er det
i hvert fall lagt et grunnlag for mest mulig rettferdig behandling av oss pasienter som gruppe. Hva som kommer i førerkortveilederen fra Helsedirektoratet etter at de er ferdige med sin revisjon vil forhåpent- ligvis bli kjent rundt årsskiftet. ◗
12 HJERNE DET : 3/2024
ILLUSTRASJON: MORTEN HERNÆS / KI – ADOBE FIREFLY