Page 13 - Hjerne Det! 03/2024
P. 13

Gi oss en sjanse
I ROLF J. LEDAL J
Riksrevisjonen la 26. august frem sin rapport «Arbeids- retta bistand frå styresmaktene til unge utanfor arbeids- livet – Dokument 3:17 (2023−2024)».
Riksrevisjonen har sin tilråding
som hører til deres kritikk. I tillegg har Sunnaasstiftelsen og LHL laget en flott inkluderingsplakat som både NAV og arbeidsgivere kan bruke i sitt arbeid. Også utdanningsinstitusjoner bør sette seg inn i denne, det er de som skal utdanne og kvalifisere barn, ungdom og unge voksne til fremtidige arbeids- takere. Jobber man ikke smart med oss pasienter, så skaper man faktisk bare økt uhelse gjennom utenforskap.
Gi oss en sjanse og snakk med oss!
Riksrevisjonens tilrådingar
Den arbeidsretta oppfølginga av unge bør styrkjast slik at fleire unge kjem over i arbeid eller utdanning. Derfor tilrår Riksrevisjonen at
: Arbeids- og inkluderingsdeparte- mentet følgjer opp at arbeids- og velferdsetaten i større grad tilpassar verkemiddel og tiltak etter behova til dei unge
: Arbeids- og inkluderingsdeparte- mentet følgjer opp den plikta arbeids- og velferdsetaten har
til å stille vilkår om aktivitet for sosialhjelpsmottakarar under 30 år
: Arbeids- og inkluderingsdeparte- mentet sørgjer for at arbeids- og velferdsetaten oppfyller krava i ungdomsgarantien om individuelt tilpassa oppfølging, slik at fleire unge får høve til å kome i ordinært arbeid
: Arbeids- og inkluderingsdeparte- mentet og Helse- og omsorgsdepar- tementet forsterkar arbeidet med å sikre betresamhandling, slik at dei unge med samansette utfordringar får ei meir heilskapleg og koordinert oppfølging, noko som inneber
– åhaldeframarbeidetmedå byggje ned kjende barrierar for samhandling
– gjerefellessatsingarogstrategiar betre kjende i Nav og helse- tenesta ◗
Ikke uventet er det der kritikk fra Riksrevisjonen til Arbeids- og inkluderingsdepartmentet med
underlagte arbeids- og velferdsetat NAV.
Kritikken retter seg mot det høye tallet på unge som får arbeidsavkla- ringspenger og uføretrygd øker betydelig, og at andelen unge som får slike ytelser er høyere i Norge enn i de andre OECD-landene. Videre fastslår Riksrevisjonen at den arbeidsrettede bistanden fra myndighetene ikke bidrar nok til å få flere unge over i arbeid eller utdanning, at arbeidsrettet bistand ikke er tilstrekkelig tilpasset unge utenfor arbeidslivet og at det mangler koordi- nering og helhet i måten som NAV og helsetjenestene følger opp unge med psykiske lidelser på.
Det er et faktum at det er forskjelli- ge årsaker til at unge faller utenfor utdanning og/eller arbeidsliv. For vår gruppe er det nok en hovedregel at slik som det foregår i dag, så er det ikke nok innsats rettet mot at det skal skapes arbeidsplasser til mennesker
med nedsatt funksjonsevne pga. alvorlig sykdom og behandlingen av denne. Det er ikke fornuft og relevant tilrettelegging i tilbudet til arbeidsut- prøving i mange tilfeller, hvor den enkeltes forutsetninger ikke utnyttes eller hensyntas i nødvendig grad.
Arbeidsutprøving på et «call- senter» med støyende omgivelser og andre ungdommer er neppe det rette. Ei heller å sende unge med nedsatt funksjonsevne på jobbsøkerkurs for så å overlate dem til seg selv. Det kreves noe mer kjennskap til hva vi kan og hvor mye vi kan være sammen med andre mennesker i forskjellige omgivel- ser. Vi er ikke innenfor en standard, uansett hvor gamle vi er. Vi er indivi- duelle mennesker med forskjellige behov og forutsetninger. Det aller viktigste for å inkludere oss er at vi
blir snakket med, og ikke til. Vi er så uendelig mye mer enn vår(e) diagno- se(r), og vi kan by på mye erfaring og livskunnskap som mange andre ikke har på samme alder. Gi oss alle en sjanse, spesielt de unge blant oss.
HJERNE DET "  3/2024 13 
 ILLUSTRASJONSFOTO: MORTEN HERNÆS / MOCKUP / PLACEIT
 










































































   11   12   13   14   15