Page 3 - Årsrapport 2021
P. 3
Årsberetning for 2021
Innledning
JM Norge AS er et heleid datterselskap av JM AB.
Med JM forstås i denne beretningen JM Norge konsern.
Felles forretningsidé, visjon, mål og strategi for JM
Forretningsidé
Med mennesket i sentrum og gjennom kontinuerlig utvikling skaper vi boliger og bærekraftige livsmiljøer.
Visjon
Vi bygger fundamentet for et bedre liv.
Overgripende aksjonærmål
Målet er å gi aksjonærene en høyere totalavkastning, det vil si summen av utbytte og verdiøkning, enn aksjonærer i foretak med liknende virksomhet og risikoprofil.
Strategi
For å nå det overgripende aksjonærmålet har JM følgende strategi:
• Mest fornøyde kundene og mest engasjerte medarbeidere
• Ledende prosjektutvikler av boliger i Norden, både når det gjelder markedsposisjon og kvalitet i produktet
• Standardisert prosjektutvikling med egne ressurser skaper rett kvalitet, intern effektivitet og kontinuerlig forbedringer
• Virksomhet i vekstområder med gode langsiktige demografiske og økonomiske forutsetninger
• Tydelig justering mot miljøtilpassede boliger, boliger med høy kundeverdi og attraktiv beliggenhet
• Vekst med for tsatt god lønnsomhet
• Virksomhetskultur som preges av gode verdier, ansvarlighet, langsiktighet, bærekrafttenkning og respekt for individet
JMs markedsposisjon og fremtidige utvikling
I landet som helhet ble det igangsatt ca. 25 400 (23 700) boliger i 2021. Gjennomsnittprisen for brukte boliger økte med 5,2 % (8,7 %) fra desember 2020 til desember 2021. (Kilder: Prognosesenteret, Eiendomsmeglerbransjens boligpris statistikk, Eiendom Norge, Finn.no og Eiendomsverdi).
JM igangsatte bygging av 636 (550) nye boliger i 2021. Det ble solgt 674 (587) boliger i samme tidsrom.
JMs kjernekompetanse omfatter akkvisisjon, prosjektutvikling, prosjektering, salg/markedsføring og produksjon. I tillegg til å besitte prosjektutviklingskompetanse, har vi egne markeds- og akkvisisjonsavdelinger i alle regioner. I Oslo-regionen utføres vesentlige deler av byggearbeidene med egne fag- arbeidere. Alle prosjekter i virksomheten bemannes med egen byggeplassadministrasjon.
I løpet av året er det inngått avtaler om kjøp av nye tomter tilsvarende ca. 500 nye byggeretter.
JM hadde ved årsskiftet en byggerettsportefølje på ca. 7 800 (8 500) enheter.
Byggerettsporteføljen består i hovedsak av tomteområder med stor attraktivitet i markedet og vil danne grunnlag for en positiv utvikling for JM i årene fremover.
JM er opptatt av å holde en høy kvalitetsprofil på produkter og tjenester og vi måler i likhet med øvrig deler av
JM konsernet og våre største konkurrenter kundetilfredshet hvertår.
Samtlige av boligene som har blitt startet i 2021 er Svanemerket og all pågående produksjon er nå Svanemerket.
Vi gjennomfører løpende målinger for å kvantifisere kunde- tilfredshet. I 2021 ligger resultatet ved innflytting på 75 (79) på en skala fra 1-100 der 100 er best. Nedgangen fra 2020 til 2021 skyldes i hovedsak ett prosjekt som fikk lav score, grunnet forsinket innflytting i forhold til kundenes forvent- ning. Dette som et resultat av rekkefølgebestemmelser i kommunen. Gjennomsnittet i bransjen er 73.
Vi måler også kundetilfredshet ett år etter innflytting (garantimåling). Denne har gjennom 2021 økt til 71 (66). Gjennomsnittet i bransjen er 68.
JM deltar aktivt i bransjeforeninger, utvalg, nettverk og arenaer for å bidra til bærekraftig utvikling og synliggjøring av virksomheten. Likeledes deltar JM på utvalgte og rele- vante områder i faktabasert debatter om boligpolitikk, hastighet i reguleringsprosesser og andre temaer knyttet til vår bransje.
Organisasjon
Virksomheten er organisert i tre regionale enheter; Region Oslo, Region Syd og Region Vest. Region Syd har kontor i Tønsberg, mens Region Vest har distriktskontorer i Bergen ogTrondheim.Virksomheten i Stavanger er avviklet i løpet av året.
Økonomi- og regnskapsoppgaver, samt støttefunksjoner for innkjøp, HR, markedskommunikasjon, juridisk, kvalitetsstyring og HMS er samlet på hovedkontoret i Oslo hvor også administrerende direktør holder til.
Årsrapport 2021
3