Page 4 - Årsrapport 2022
P. 4

4
JM Norge AS
Årsberetning for 2022
Innledning
JM Norge AS er et heleid datterselskap av JM AB.
Med JM forstås i denne beretningen JM Norge konsern.
Felles forretningsidé, visjon, mål og strategi for JM
Forretningsidé
Med mennesket i sentrum og gjennom kontinuerlig utvikling skaper vi boliger og bærekraftige livsmiljøer.
Visjon
Vi bygger fundamentet for et bedre liv.
Overgripende aksjonærmål
Målet er over tid å gi aksjonærene en høyere totalavkast­ ning, det vil si summen av utbytte og verdiøkning, enn aksjo­ nærer i selskap med liknende virksomhet og risikoprofil.
Strategi
For å nå det overgripende aksjonærmålet har JM Norge følgende mål og ambisjoner:
• Å ha de mest fornøyde kundene og de mest engasjerte medarbeiderne i bransjen
• Å være en ledende prosjektutvikler av boliger i Norge, både når det gjelder markedsposisjon og kvalitet i produktet
• Gjennom standardisert prosjektutvikling med egne ressurser sikre rett kvalitet, intern effektivitet og kontinuerlig forbedringer
• Å utvikle virksomheten i vekstområder med gode lang­ siktige demografiske og økonomiske forutsetninger
• Å tilby Svanemerkede, miljøvennlige boliger med høy kundeverdi og attraktiv beliggenhet
• Å sikre vekst med god lønnsomhet
• Å videreutvikle en virksomhetskultur som preges av
gode verdier og ansvarlighet
• Å ha et langsiktig perspektiv med bærekraft i fokus
JMs markedsposisjon og fremtidige utvikling
I landet som helhet ble det igangsatt ca. 23 200 (25 400) boliger i 2022. Gjennomsnittprisen for brukte boliger økte med 1,5 % (5,2 %) fra desember 2021 til desember 2022. (Kilder: Prognosesenteret, Eiendomsmeglerbransjens boligpris- statistikk, Eiendom Norge, Finn.no og Eiendomsverdi).
JM igangsatte bygging av 605 (636) nye boliger i 2022. Det ble solgt 527 (674) boliger i samme tidsrom.
JMs kjernekompetanse omfatter akkvisisjon, prosjektut­ vikling, prosjektering, salg/markedsføring og produksjon.
I tillegg til å besitte prosjektutviklingskompetanse, har vi egne markeds­ og akkvisisjonsmedarbeidere til stede i alle regioner. I Oslo­regionen utføres vesentlige deler av bygge­ arbeidene med egne fagarbeidere. Alle prosjekter i virksom­ heten bemannes med egen byggeplassadministrasjon.
Byggerettsporteføljen justeres kontinuerlig og i løpet av året er det inngått avtaler om kjøp av nye tomter til­ svarende ca. 80 nye byggeretter. JM hadde ved årsskiftet en byggerettsportefølje på ca. 7 100 (7 800) enheter. Byggerettsporteføljen består i hovedsak av tomteområder med stor attraktivitet i markedet og vil danne grunnlag for en positiv utvikling for JM i årene fremover.
JM er opptatt av å holde en høy kvalitetsprofil på produkter og tjenester og vi måler i likhet med våre største kon­ kurrenter kundetilfredshet (KTI) hvert år. Målsettingen er
å være helt på topp i bransjen.Vi gjennomfører løpende målinger for å kvantifisere kundetilfredshet. I 2022 ligger resultatet ved innflytting på 77 (75) på en skala fra 1–100 der 100 er best. Gjennomsnittet i bransjen er 74.
Vi måler også kundetilfredshet ett år etter innflytting (garantimåling). Her ble resultatet for 2022 på 72 (71). Gjennomsnittet i bransjen er 67.
Samtlige av boligene som har blitt startet og levert i 2022 er Svanemerket og all pågående produksjon er miljømerket med Svanemerket. I løpet av året lanserte vi konseptet
JM Deleie som gir boligkjøperne mulighet til bare å kjøpe halvparten av boligen, hvis det er det de har mulighet til første gang. Dette vil gi flere grupper mulighet til å komme inn på boligmarkedet. JM Deleie tilbys i første omgang i prosjektet Skulpturen Konsept borettslag i Drammen.
JM er engasjert i å bidra til å opprettholde den norske selv­ eiermodellen og vi vil i 2023 forsterke innsatsen på dette området. JM deltar aktivt i bransjeforeninger, utvalg, nettverk og arenaer, for å bidra til bærekraftig utvikling og synlig­ gjøring av virksomheten. Likeledes deltar JM på utvalgte og relevante områder i faktabaserte debatter om boligpolitikk, hastighet og effektivitet i reguleringsprosesser og andre vesentlige temaer knyttet til vår bransje.
Organisasjon
Virksomheten er organisert i tre regionale enheter; Region Oslo, Region Syd og Region Vest. Region Syd har kontor i Tønsberg, mens Region Vest har distriktskontorer iBergenogTrondheim.
Økonomi­ og regnskapsoppgaver, samt støttefunksjoner for innkjøp, HR, marked, markedskommunikasjon, juridisk, kvalitetsstyring og HMS er samlet på hovedkontoret i Oslo hvor også administrerende direktør holder til.
Likestilling og mangfold
Konsernets ambisjon er å være et av bransjens mest like­ stilte selskap og å speile mangfoldet i samfunnet.
Målet er at JM skal ha minst 20 % kvinnelige håndverkere innen 2030.Vi erfarer at bedre likestilling og en inklu­ derende arbeidsplass øker trivselen blant ansatte, noe som igjen kan bidra til redusert sykefravær og færre arbeids­

























































   2   3   4   5   6