Page 100 - Stedsanalyse: Linderud, Sletteløkka og Veitvet
P. 100

100 • Stedsanalyse








                  6.3  Samarbeid og samskaping med                    6.4  Koordinerende rolle i
                  lokale aktører                                      områdepolitikken



                  Til forskjell fra utvikling og endringsprosesser som   Den vedtatte områdepolitikken skal sikre at alle kom-
                  skjer innad i en hierarkisk organisasjon, kan samfunns-  munale etater, foretak og virksomheter drar i samme
                  utvikling ikke styres alene gjennom offentlige vedtak,   retning og ikke motvirker hverandre. Dette forutsetter
                  planer og instrukser. Det er lokale aktører som «eier»   koordinering av politikkområder og virkemidler ut ifra
                  både problemdefinisjonen, løsningsalternativer og de   et områdeperspektiv.
                  umiddelbare gevinstene av en endring.
                                                                      I arbeidet med områdeløft i Bydel Bjerke ser vi store
                  Et robust lokalsamfunn med sterke sosiale og organi-  fordeler når disse intensjonene fungerer i praksis, og
                  satoriske strukturer fungerer som et sikkerhetsnett   motsatt hvor uhensiktsmessig det er når det er mangel
                  og støtteapparat for individer og familier, som sikrer   på koordinering og informasjon på tvers i kommunen.
                  sosial integrasjon og hindrer utenforskap. Sterke
                  sosiale og organisatoriske strukturer kan forebygge   Gjennom stedsanalysen og det lokale arbeidet har
                  eller utsette behov for individrettede tjenester fra det   Bydel Bjerke identifisert barrierer også innad i det
                  offentlige. Kommunen «eier» således også en fremtidig   kommunale og statlige systemet som kan hindre eller
                  gevinst av et styrket lokalsamfunn.                 forsinke en god områdeutvikling. En operasjonalisering
                                                                      og videreutvikling av områdepolitikken kan være at det
                  Like fullt er altså bydelen bare én av flere interessenter   settes ned lokale samarbeidsforum der både kommu-
                  i lokalsamfunnsutviklingen; løsningene skapes sammen   nale og (ved behov) statlige aktører deltar. På denne
                  med lokale foreninger, enkeltbeboere, borettslag og   måten kan de øremerkede midlene til områdeløft bidra
                  sameier, private virksomheter og næringsaktører. Ved   til at bruk av andre og større ressurser og virkemidler
                  oppstart av et samarbeid er det derfor ikke klart for   bedrer levekårene i innsatsområdene. God koordi-
                  noen av partene hva det endelige resultatet av innsat-  nering av delprogrammene (Nærmiljø, Oppvekst og
                  sen vil være; aktørene definerer både veien og målet   utdanning og Sysselsetting) i Groruddalssatsingen på
                  sammen. For bydelen innebærer dette å sette i gang   bydelsnivå er en del av denne oppgaven.
                  prosesser som ikke er bestemt utelukkende politisk
                  og administrativt og hvor man ikke kan garantere for   Gjennom områdeløftarbeidet har bydelen(e) opparbei-
                  resultatet. Kvalitetskriteriene vil her i enda større grad   det seg svært god lokalkunnskap og dertil bygget opp
                  knyttes til prosessen enn til det ferdige resultatet, og   kompetanse på lokalsamfunnsutvikling. Den stedsspe-
                  det vil stille krav til at bydelen styrker innbyggerdia-  sifikke innsikten i hvordan fysiske, sosiale og organi-
                  logen, deler definisjonsmakt og evner å tilpasse seg   satoriske strukturer påvirker hverandre i det enkelte
                  lokale interessenter.                               nærmiljø, er det ikke gitt etater og planmyndigheter å
                                                                      besitte til en hver tid. Bydelene har derfor gode forut-
                  Samskaping er i ferd med å bli et utbredt begrep i kom-  setninger for å ta en koordinerende rolle. I utviklingen
                  munesektoren, og veien fra begrep til praksis må skje   av ny kommunal praksis (delmål 6) kan det være hen-
                  gjennom prøving og feiling, innovasjon, testing og tett   siktsmessig at denne rollen tydeliggjøres ytterligere.
                  dialog med lokalsamfunnet for øvrig. For å sikre varige
                  endringer av Groruddalssatsingen bør prinsippene og
                  idealene i samskaping være en arbeidsform som brukes
                  i mange deler av bydelens ordinære virksomhet, for
                  eksempel ved at møteplasser og aktiviteter for ulike
                  målgrupper organiseres i et tettere samarbeid mellom
                  bydelen, skolene, lokale foreninger og eventuelt
                  næringsliv.

















                                                                                                                    24/03/2020   12:28
          _Stedsanalyse.indd   100
          _Stedsanalyse.indd   100                                                                                  24/03/2020   12:28
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104