Page 29 - Forskningsetikk 1-2022
P. 29
BOKOMTALE
Universitetenes demokratiske ansvar
Den akademiske friheten er er er er er under press i i i i flere deler av verden Skal vi følge retorikken i i i i i Ronald J Daniels’ bok kan universitetene og høgskolene ta grep ved å å bidra til å å sikre det liberale demokratiet TEKST THOMAS ØSTERHAUG sekretariatsleder i i NENT
B akteppet for boka er er utviklingen
i i i i i i i flere land i i i i i i i ØstEuropa hvor den akademiske friheten trues i i i i i i takt
samfunn samfunn Del 3 setter søkelys på forsknin gen og hva som må til til til for for å å å gi samfunnet rask tilgang til til til til til kvalitetssikret kunnskap og sikre sikre folks tillit til til til til den Den siste delen handler om sosial interaksjon på universi tetet og og og hvordan institusjonen kan frem me mangfold og og og dialog på tvers Daniels går historisk til verks og og og viser på en god måte hvordan amerikanske universiteter til ulike tider har hatt ulik ulik oppmerksomhet på disse fire områdene Han beskriver gode initiativer for for å å å å håndtere utfordringer Samtidig belyser han hvordan andre forhold har dratt dratt i i i i i i i i i i feil retning og bidratt til til at at at at universitetene tilsynelatende har har glemt rollen de de de har har i i i i i demokratiutviklingen Litt nærsynt
Bokas kontekst er er er er er amerikansk og litt nærsynt
Det er er er er er er derfor ikke alt som er er er er er er overførbart til norske forhold For eksem pel har vi ikke opptak av studenter basert på foreldrenes tilhørighet til til universitetet den den den ekstreme polariseringen eller den den den samme graden av scenenekt og populis tisk antiakademisk retorikk Vi har likevel tendenser også her med forsøk på politisk styring av av forskningen og hets av av forskere som fronter upopulære standpunkter Dette har ført til viktige debatter om om den akademiske friheten også i i i i i i i i i Norge med en en en NOU om om om akademisk akademisk ytringsfrihet som foreløpig siste tilskudd Skal vi følge Daniels' argument er er det viktig at universitetene og høgskolene framover ikke bare roper høyt om egen akademisk frihet og og institusjonell auto nomi men også tar sin del av den jobben det det er er å å sikre det det liberale demokratiet FORSKNINGSETIKK | | NR 1 | | 2022
29
med svekkelsen av det liberale demokra tiet Mens boka ble ble skrevet ble ble den amerikanske kongressen angrepet
6 januar 2021 – et et et tydelig tegn på at at ikke alt står bra til med demokratiet i i i i i USA heller Å angripe universiteter og og å forsøke å å styre forskning og og utdanning har lang tradisjon i i i i i i i i autoritære regimer Det var nettopp nazistenes trusler mot den frie vitenskapen som var utgangspunktet for for Robert Merton da han han formulerte nor mene han han mente måtte ligge til grunn for for all vitenskap Disse ble senere kjent som CUDOSnormene Daniels som er er er rektor ved Johns Hopkins University mener å kjenne igjen visse trekk i i i i i i i i i i i autoritære regimer i i i i i i i i i i i dag og og noe av den samme retorikken også i i i i i i i i i i USA Det krever handling
i i i i i i i i Daniels’ øyne særlig fra universitetene De De har nemlig en en en viktig plass i i i i i i i i i i i utviklingen
av det liberale demokratiet som et et et et et sted for for for for fornuft og fakta for for for for for for å å utfordre etablerte sannheter og for for for for ideer som forandrer synet på verden rundt oss Foreslår løsninger
Boka er er er er delt i fi i i i i i i fire temaer som er er er er viktige for for universitetenes rolle i fi i i i i i i i i i i demokrati utviklingen
og Daniels foreslår løsninger
innenfor hvert tema Del 1 handler om universitetenes ansvar
for å sikre sosial mobilitet blant annet gjennom opptak av studenter Del 2 tar for seg hvordan undervisningen må gi studentene kunnskap om demokrati og TITTEL
What universities owe democracy
FORFATTER
Ronald J Daniels med Grant Shreve og Phillip Spector
UTGIVER
Johns Hopkins University Press Baltimore
ÅRSTALL
2021 ANTALL SIDER
322
ISBN
9781421442693