Page 20 - Forskningsetikk 2-2022
P. 20
BOKOMTALE
En oppvekst i rampelyset
Elizabeth D. Jones undersøker voksesmertene til et akademisk felt som prøver å finne seg selv samtidig som oppmerksomheten fra publikum er intens.
TEKST SEAN DENHAM, leder for Skjelettutvalget
I1984 ble den første DNAsekvensen fra en utdødd organisme, en underart av sebra, publisert i et vitenskapelig
tidsskrift. Dette vekket også publikums interesse for forskning på såkalt ancient DNA (aDNA) – uthentingen av genetisk materiale fra organismer som døde for svært lenge siden.
I boka Ancient DNA: The Making of a Celebrity Science viser Elizabeth D. Jones hvordan aDNAfeltet alltid har vært avhengig av publikumsinteresse og medie oppslag for å holde seg gående.
Dette var spesielt viktig i begynnelsen, da det ble stilt spørsmål ved hvor valide resultatene var, og om hele konseptet i det hele tatt var gjennomførbart. Boka og filmen om Jurassic Park som kom på begynnelsen av 1990tallet, representerte i så måte ikke noe nytt, men medieopp merksomheten nådde etter dette nye og absurde høyder.
Jurassic Parkuniverset oversolgte aDNAfeltet på alle mulige måter, men dette var enten uklart eller uinteressant for alle på utsiden. I kjølvannet av den intense medieoppmerksomheten fulgte også bedre finansieringsmuligheter. Forskere ble raskt klar over dette, og aDNAstudier ble snart, i alle fall utad,
en jakt på superlativer: den eldste ditt, den mest komplette datt.
«Kjendisvitenskap»
For å beskrive dette fenomenet introdu serer Jones begrepet celebrity science
– «kjendisvitenskap». Begrepet viser til et felt som «eksisterer og utvikler seg under intens interesse fra publikum og ekstrem medieeksponering».
Hun prøver å fremstille konseptet som noe positivt, hvor forskere kan utnytte medias kraft til å drive den tekniske/ metodologiske utviklingen fremover og sette nye forskningsmål. Dette er da også til en viss grad det som har skjedd. Paral lelt med aDNAfeltets jakt på superlativer utad raste det internt intense debatter om metodologiske spørsmål, feltets forhold til media og hvilken retning feltet generelt var i ferd med å ta. Disse debattene, som brakte feltet fremover, ble gjort mulig av den prestisjen og finansieringen som medieoppmerksomheten førte med seg.
Baksiden av medaljen er at man kan begynne å definere forskningsmål ut fra hvor salgbare de er, i stedet for hvor stor vitenskapelig relevans de har. Dette kan gi seg uttrykk i at man velger å fokusere på noe som folk vil synes er interessant
20 FORSKNINGSETIKK | NR. 2 | 2022
TITTEL
Ancient DNA: The Making of a Celebrity
FORFATTER
Elizabeth D. Jones
UTGIVER
Yale University Press
ÅRSTALL
2022
ANTALL SIDER
280
ISBN
978-0300240122