Page 10 - Forskningsetikk 2-2023
P. 10

Lærte en lekse om samarbeid
Da Trondheim kommune ville sørge for bedre skolestart, allierte de seg med NTNU. Samarbeidet satte begge parter på prøve. Nå vil de at andre skal lære av dem.
For titusenvis av Norges barnehage- barn nærmer slutten på én æra og begynnelsen på en ny seg. Når
august kommer, stiller glade, ivrige, spente og nervøse barn opp i skolegården.
For noen går skolestarten smertefritt, for andre kan det være vanskelig og utfordrende. Trondheim kommune tester nå ulike modeller som skal bidra til at færre havner i den siste kategorien, gjennom satsingen Bedre skolestart for alle.
Satsingen kom som en respons på Stoltenbergutvalgets utredning om kjønnsforskjeller og skoleprestasjoner og utdanningsløp (NOU 2019.3).
– Det overordnede målet er å forebygge ungt utenforskap gjennom å fremme tilhørighet, trivsel og læring, forteller kommunens prosjektansvarlig, Helene Berntsen Svensson.
TEKST ELIN FUGELSNES
Innovasjon for de yngste
Trondheim kommune har blant annet fått støtte fra Forskningsrådet til et såkalt innovasjonsprosjekt i offentlig sektor. I et forsøk ved to barnehager og én skole skal ulike tiltak prøves ut: aldersblandede grupper på tvers av barnehagen og 1.–2. klasse, utveksling av personale mellom barnehage og SFO og utvikling av praksis med blant annet tydeligere fokus på lek.
Prosjektet har også en forskningsdel, som går ut på å finne ut hvordan barn, foresatte og personale opplever overgan- gen til skole før og etter tiltakene. Her bidrar fire universitet og høgskoler, ledet av NTNU.
Svensson peker på at Trondheim kommune og NTNU har et langsiktig partnerskap gjennom Universitetskom- munen TRD3.0.
– Vi er opptatt av gode samskapings- prosesser. Det er viktig for oss å spille på og benytte oss av de fagmiljøene vi har, når vi for eksempel vil utvikle kvaliteten på tjenestene våre, sier hun.
Samtidig ble det raskt klart at å sam- skape til beste for byens barn var langt mer komplisert enn de hadde sett for seg.
Vi var vant til å være ganske fristilte.
Maria Øksnes
Nye maktkonstellasjoner
Vanligvis er det forskningsmiljøer som søker om og mottar midler fra Forsk- ningsrådet, noe som også avspeiles i kontraktene.
– I denne typen prosjekt var det deri- mot krav om at Trondheim kommune stod som prosjekteier og ansvarlig for områder som vanligvis ligger til forsk- ningsinstitusjonene. Det var forvirrende og samsvarte ikke med beskrivelsen i kontrakten fra NFR slik vi tolket den, forteller Maria Øksnes. Hun er professor ved instituttet og ansvarlig for universite- tets bidrag i innovasjonsprosjektet.
De stusset på flere ting: Hva skulle et slikt samarbeid innebære? Hvilken rolle skulle forskerne ha?
– Vi var vant til å være ganske fristilte. Vi hadde samarbeidet med skoler og barnehager, men aldri med eierne av tjenestene – altså kommunen som barne- hage- og skoleeier. Her fikk vi helt andre maktkonstellasjoner, forklarer Øksnes.
   Maria Øksnes (t.v.) og Helene Berntsen Svensson samarbeider tett, men passer på å holde «armlengdes avstand». Foto: Monica S. Nyhagen/NTNU
10 FORSKNINGSETIKK | NR. 2 | 2023












































































   8   9   10   11   12