Page 7 - Forskningsetikk 2-2024
P. 7

                  Hun sammenligner forskningsproses­ sen med hvordan et maleri blir til. Det første stadiet er the loving stage, hvor man ser for seg og føler noe som ennå er usyn­ lig. Deretter kommer det mer fysiske sta­ diet, hvor selve maleriet blir til – eller hvor forskeren er i felt, samler inn data eller utfører eksperimenter. Til slutt kom­ mer stadiet hvor man kan se maleriet, eller kunnskapsproduktet, og folk kan snakke om det og kritisere det.
– Saken er at i akademia i dag er det nesten bare plass til dette siste stadiet. Det er ikke rom for å være virkelig, genuint
kreativ og bare følge intuisjonen. Så aka­ demia trenger kjærlighet, proklamerer Toft.
For mange spørsmål
Utfordringene unge forskere og stipendia­ ter opplever i akademia, har fått mye opp­ merksomhet både i Tofts hjemland og i Norge de siste årene. Ingvild Bergom Lunde ved Universitetet i Oslo er en av dem som har gitt tematikken et ansikt her til lands. I en kronikk i Khrono ga hun råd til stipendiater som opplever veileder­ bytter, intellektuell trakassering og man­
gelfulle systemer for konflikthåndtering. I et påfølgende intervju fortalte hun om sin egen vanskelige stipendiatperiode.
Nå har hun blitt leder for Stipendiator­ ganisasjonen i Norge og er en av dem som skal tilbringe helga i Göteborg.
– Jeg ville forlate akademia, men jeg er fortsatt her. Kort fortalt er jeg her fordi jeg håper at akademia kan endres, sier hun når deltagerne presenterer seg for hver­ andre.
Om litt skal hun selv opp på podiet. Der skal hun vise fram dystre resultater fra flere undersøkelser blant stipendiater
   FORSKNINGSETIKK | NR. 2 | 2024 7

























































































   5   6   7   8   9