Page 7 - Forskningsetikk 2-2024
P. 7
Hun sammenligner forskningsproses sen med hvordan et maleri blir til. Det første stadiet er the loving stage, hvor man ser for seg og føler noe som ennå er usyn lig. Deretter kommer det mer fysiske sta diet, hvor selve maleriet blir til – eller hvor forskeren er i felt, samler inn data eller utfører eksperimenter. Til slutt kom mer stadiet hvor man kan se maleriet, eller kunnskapsproduktet, og folk kan snakke om det og kritisere det.
– Saken er at i akademia i dag er det nesten bare plass til dette siste stadiet. Det er ikke rom for å være virkelig, genuint
kreativ og bare følge intuisjonen. Så aka demia trenger kjærlighet, proklamerer Toft.
For mange spørsmål
Utfordringene unge forskere og stipendia ter opplever i akademia, har fått mye opp merksomhet både i Tofts hjemland og i Norge de siste årene. Ingvild Bergom Lunde ved Universitetet i Oslo er en av dem som har gitt tematikken et ansikt her til lands. I en kronikk i Khrono ga hun råd til stipendiater som opplever veileder bytter, intellektuell trakassering og man
gelfulle systemer for konflikthåndtering. I et påfølgende intervju fortalte hun om sin egen vanskelige stipendiatperiode.
Nå har hun blitt leder for Stipendiator ganisasjonen i Norge og er en av dem som skal tilbringe helga i Göteborg.
– Jeg ville forlate akademia, men jeg er fortsatt her. Kort fortalt er jeg her fordi jeg håper at akademia kan endres, sier hun når deltagerne presenterer seg for hver andre.
Om litt skal hun selv opp på podiet. Der skal hun vise fram dystre resultater fra flere undersøkelser blant stipendiater
FORSKNINGSETIKK | NR. 2 | 2024 7