Page 5 - Forskningsetikk 3-2021
P. 5

 Selv for den beste forsker er det viktig å følge de regler som gjelder for forskningsetikk.
Per Kristian Foss
-verktøy som plagiatprogrammer, er også uklart og varierende, ifølge rapporten.
Det er også noen lyspunkter: 20 av de 21 institusjonene har opprettet et redelig- hetsutvalg, enten alene eller sammen med andre. Den siste institusjonen er i gang med opprettelse.
Kan velge bort opplæring
Forskningsetikkloven fastslår at institusjo- nene har ansvar for nødvendig opplæring av kandidater og ansatte. Alle som utfører
eller deltar i forskningen, skal også være kjent med anerkjente forskningsetiske normer.
Hva betyr egentlig «nødvendig opplæ- ring»? Det skal institusjonene selv fast- sette og dokumentere, men bare 2 av de 21 har faktisk gjort det, ifølge rapporten.
Det er også bare 13 av de 21 institusjo- nene som tilbyr opplæring til alle, og for de fleste er dette frivillig. Stort sett er det bahchelor- og masterstudentene og kandidatene (for eksempel doktorgrads- stipendiater) som må gjennom en slik opplæring.
I RINO-undersøkelsen (Research Integrity in Norway) fra 2018 oppga 6 av 10 at de enten ikke hadde fått noen opplæring i forskningsetikk eller bare én dag eller mindre.
– Systemene må sikre at alle forskere som er i aktivitet, har gjennomgått og
dokumentert et opplæringsprogram i forskningsetikk. Selv for den beste forsker er det viktig å følge de regler som gjelder for forskningsetikk, understreker Foss.
– Mye arbeid gjenstår
Helene Ingierd, direktør i De nasjonale forskningsetiske komiteene (FEK), beskri- ver rapporten fra Riksrevisjonen som interessant og god. Hun mener den tar opp viktige problemstillinger og presente- rer funn som er viktige for alle som jobber med eller har ansvar for forskningsetikk.
– Funnene er ikke veldig overraskende, og rapporten gjenspeiler mye av det vi i FEK har sett tidligere, deriblant utfordrin- gene rundt opplæring som ble vist i RINO-undersøkelsen. Den viste at det gjenstår mye forskningsetisk arbeid på institusjonene.
  FORSKNINGSETIKK | NR. 3 | 2021 5
 Funn fra rapporten
  Kun 2 institusjoner har fastsatt og dokumentert hva som er nødvendig opplæring for alle ansatte som arbeider med forskning.
    12 av 21 gir tilbud om kurs til alle ansatte som arbeider med forskning.
11 institusjoner oppgir at de bruker kvalitetssikrings­ systemer eller verktøy (for eksempel plagiat­ programmer) som er egnet til å avdekke mulige brudd.
13 av de 21 virksomhetene har behandlet én eller flere saker om mulige brudd på anerkjente forskningsetiske normer i perioden 2018–2020.
13
20 virksomheter har opprettet redelighets­ utvalg. 1 har ikke et redelighetsutvalg som oppfyller kravene.
72 9 23
       av
> Til sammen ble det behandlet
72 saker i disse 13 virksomhetene. 23 av sakene er meldt inn til Granskings­ utvalget, og i 9 av disse er det avdekket alvorlige brudd.
21







































































   3   4   5   6   7