Page 5 - Forskningsetikk 3-2023
P. 5
Forskerkonkurransen Holbergprisen i skolen har siden 2003 vekket ungdommers interesse for humanis
tiske og samfunnsvitenskapelige fag. Nylig ble over 1 000 elever fra 20 skoler over hele landet valgt ut til å være med i dette skoleårets konkurranse.
Men arrangørene har merket seg en litt utfordrende trend.
– De siste årene har vi sett at elevene har en stor interesse for det vi kan beskrive som kontroversielle, emosjo nelle og sensitive tema, forteller Marie von der Lippe, som er fagkonsulent for Holbergprisen i skolen og professor ved Universitetet i Bergen.
En forskningsetisk prøve
Rus, psykiatri, kriminalitet, etnisitet og seksualitet er eksempler på områder som mange elever har utforsket. Slikt kan sette godt etablerte forskere på en forsknings etisk prøve – hva da med en 16åring på videregående?
– Når du har et konfliktfylt tema kombinert med at elevene ikke har det metodiske inne, blir det fort problematisk, sier Hilde Omdalsmoen Fidje, rådgiver
i Holbergprisen i skolen.
Hun forklarer at fordi elever er under opplæring, blir ikke arbeidet deres defi nert som forskning i henhold til forsk ningsetikkloven. På den andre siden er mange av de etiske normene og verdiene som ligger til grunn for forskningsetik ken, også nedfelt i opplæringsloven og
i læreplanverket.
– Derfor må elevene likevel forholde
seg til forskningsetikk i praksis, påpeker hun.
Personvernet til dem som involveres
i prosjektene, må også ivaretas i tråd med lovverket.
Men elevene seiler ikke sin egen sjø
i møte med forskningsetiske dilemma og
kompliserte personvernspørsmål. De veiledes både av lærerne sine og en tildelt lokal forskerkontakt. Omdalsmoen
Fidje og hennes kolleger i sekretariatet
i Holbergprisen i skolen bistår igjen med informasjon og veiledning til disse og reiser blant annet rundt til alle de invol verte skolene.
I november stod også konfliktfylt forskning på agendaen da Holbergprisen i skolen arrangerte sitt årlige lærerseminar.
– Unge mennesker har potensial
– Vi i sekretariatet er veldig bevisste på og opptatt av forskningsetikk. Det kan være utfordrende å kommunisere etikk til elevene uten at det blir «ikke gjør dette», «unngå dette». Samtidig skal jo elevene få lyst til å gjøre forskning, og vi må ikke la begrensningene ta fra dem nysgjerrig heten og utforskergleden, sier Omdals moen Fidje.
Hun mener elevene bør få hjelp til å styre unna de mest nærgående og kontro versielle prosjektene som kan få konse kvenser de ikke selv overskuer i starten. Det betyr likevel ikke at det er bom stopp for forskning på vanskelige spørsmål.
Hvert år arrangerer Holbergprisen i skolen et eget lærerseminar. Her er fagkonsulent Marie von der Lippe (t.v.) og rådgiver Hilde Omdalsmoen Fidje på seminaret i 2021. Foto: Thor Brødreskift
FORSKNINGSETIKK | NR. 3 | 2023 5