Page 5 - Forskningsetikk 3-2023
P. 5

    Forskerkonkurransen Holbergprisen i skolen har siden 2003 vekket ungdommers interesse for humanis­
tiske og samfunnsvitenskapelige fag. Nylig ble over 1 000 elever fra 20 skoler over hele landet valgt ut til å være med i dette skoleårets konkurranse.
Men arrangørene har merket seg en litt utfordrende trend.
– De siste årene har vi sett at elevene har en stor interesse for det vi kan beskrive som kontroversielle, emosjo­ nelle og sensitive tema, forteller Marie von der Lippe, som er fagkonsulent for Holbergprisen i skolen og professor ved Universitetet i Bergen.
En forskningsetisk prøve
Rus, psykiatri, kriminalitet, etnisitet og seksualitet er eksempler på områder som mange elever har utforsket. Slikt kan sette godt etablerte forskere på en forsknings­ etisk prøve – hva da med en 16­åring på videregående?
– Når du har et konfliktfylt tema kombinert med at elevene ikke har det metodiske inne, blir det fort problematisk, sier Hilde Omdalsmoen Fidje, rådgiver
i Holbergprisen i skolen.
Hun forklarer at fordi elever er under opplæring, blir ikke arbeidet deres defi­ nert som forskning i henhold til forsk­ ningsetikkloven. På den andre siden er mange av de etiske normene og verdiene som ligger til grunn for forskningsetik­ ken, også nedfelt i opplæringsloven og
i læreplanverket.
– Derfor må elevene likevel forholde
seg til forskningsetikk i praksis, påpeker hun.
Personvernet til dem som involveres
i prosjektene, må også ivaretas i tråd med lovverket.
Men elevene seiler ikke sin egen sjø
i møte med forskningsetiske dilemma og
kompliserte personvernspørsmål. De veiledes både av lærerne sine og en tildelt lokal forskerkontakt. Omdalsmoen
Fidje og hennes kolleger i sekretariatet
i Holbergprisen i skolen bistår igjen med informasjon og veiledning til disse og reiser blant annet rundt til alle de invol­ verte skolene.
I november stod også konfliktfylt forskning på agendaen da Holbergprisen i skolen arrangerte sitt årlige lærerseminar.
– Unge mennesker har potensial
– Vi i sekretariatet er veldig bevisste på og opptatt av forskningsetikk. Det kan være utfordrende å kommunisere etikk til elevene uten at det blir «ikke gjør dette», «unngå dette». Samtidig skal jo elevene få lyst til å gjøre forskning, og vi må ikke la begrensningene ta fra dem nysgjerrig­ heten og utforskergleden, sier Omdals­ moen Fidje.
Hun mener elevene bør få hjelp til å styre unna de mest nærgående og kontro­ versielle prosjektene som kan få konse­ kvenser de ikke selv overskuer i starten. Det betyr likevel ikke at det er bom stopp for forskning på vanskelige spørsmål.
Hvert år arrangerer Holbergprisen i skolen et eget lærerseminar. Her er fagkonsulent Marie von der Lippe (t.v.) og rådgiver Hilde Omdalsmoen Fidje på seminaret i 2021. Foto: Thor Brødreskift
FORSKNINGSETIKK | NR. 3 | 2023 5










































































   3   4   5   6   7