Page 17 - Ryggstøtten 2/2023
P. 17
Rygg samtalepartner
Bli en bedre lytter!
– Det er så lett å bli ivrig når man egentlig bør lytte. Man assosierer, kom- mer med spørsmål og egne historier, noe som kan føre samtalen på avveier, sier Melle Aakenes i Kirkens SOS.
Melle Aakenes har flere tiårs erfaring med å hjelpe folk i vanske- lige livssituasjoner, og nå reiser hun rundt i hele landet og
holder foredrag om hvordan man kan bli en bedre samtalepartner og lytter. Kirkens SOS er den største hjelpetje- nesten i landet, med døgnåpen linje på telefon og chatt. De får rundt 500 henvendelser i døgnet, og har tusen frivillige som tar sin tørn foran hjelpe- telefonen to ganger i måneden. Da er det viktig å vite hva som er det riktige å svare et menneske i nød.
– Det beste man kan oppnå når noen ringer og er fortvilet, er å bidra med å rydde opp i tankekaoset hans eller hennes. Jeg tenker ofte på det som om man sitter foran en tørketrommel og ser tøy i alle farger bli kastet rundt omkring. Man klarer ikke å fokusere på et eneste plagg. Jobben min som samtalepartner er å stoppe tørketrom- melen, ta ut ett og et plagg, riste det litt og brette det sammen, til klærne ligger der i en fin stabel. Da har du klart å få han eller henne til å se hvilke problemer som er størst, hva som er vanskeligst og hva som kan tas tak i først, sier Melle.
Spørsmål som kan hjelpe andre å rydde opp i tankekjøret kan være: «Hva er viktigst for deg nå», eller «Hva tar mest plass av det som plager deg».
AINA JOHNSEN RØNNING
Tålmodighet er en dyd!
Som en god lytter er det viktig å være tålmodig, og å ikke snakke så mye selv. Det er han eller hun som selv må styre samtalen, men du kan trene deg på å stille gode oppfølgingsspørsmål.
For å få samtalen inn på riktig spor råder Melle oss til å speile den andre. En god inngang er for eksempel: «Jeg ser at du er sint, fortell hva som har skjedd».
– Grepet med å speile den andre gir en god start på en samtale. Det er så lett å hoppe over speilingen, fordi vi er for ivrige og vil vite hva, hvorfor og hvordan. Da roter vi oss fort bort i detaljene. Kanskje den andre har behov for å snakke om hva en situasjon gjorde med ham, ikke detaljer rundt hva som ble sagt eller gjort. Det er kanskje ikke fortellingen han vil snakke om, sier Melle.
Rom smerten!
Man kan ofte bli helt stum av andres vanskelige livssituasjon, eller man kan få behov for å skjønnmale situasjonen fordi man ønsker å gi den andre et håp, tross alt. Det er ikke feil, men Melle understreker at man må tåle å stå i situasjonen og romme den andres smerte en god stund før man begynner å kaste håp og råd på bordet.
– Man må orke å gå ned i kjelleren og være der sammen med den andre en stund. Å få anerkjennelse for at man føler det man gjør virker støttende. Gjenkjenn en følelse hos deg selv og føl med personen. Ikke pynt på en vanske- lig situasjon, sier Melle.
Etter hvert kan man hjelpe den andre til å se ting fra andre og mer positive sider, men si aldri «jeg skjønner akkurat hva du mener». Da er det bedre å innrømme at man ikke vet hva man skal si.
– Ikke legg dine egne følelser til grunn når du snakker med noen som har det vanskelig. Det kan forstyrre at vi assosierer eller tolker for mye. Jobben din som samtalepartner er å bidra til at den andre får satt ord på hvordan hun eller han egentlig har det. Det er mer enn nok – oppskriften på ensomhet er jo nettopp det å ikke ha noen å dele følelsene sine med, sier Melle.
Gi innspill, ikke råd
Det er fristende å komme med mengder av velmenende råd fordi man gjerne vil hjelpe en som er i krise, men Melle sier at innspill er bedre enn råd, fordi personen du hjelper selv må finne sin vei ut av uføret. «Har du vurdert dette», og «hva tenker du selv» kan sette vedkommende på riktig spor. Det er også lurt å spørre om han eller hun har opplevd noe liknende tidligere, for å peke på iboende ressurser i personen.
– Når livet roter seg til, mister man tilgang til egne ressurser. Man mister troen på seg selv når man blir trykket ned. Kanskje har personen tidligere klart å komme seg ut av kriser, og da kan man fokusere på hvilke styrker han eller hun hadde, som•gjorde at man kom seg ut av den vanskelige livssituasjonen,
sier Melle.
Ryggstøtten 02 | 2023 17