Page 26 - Stedsanalyse: Linderud, Sletteløkka og Veitvet
P. 26

26 • Stedsanalyse









                  Figur2.4: Visualisering av forslag til byplangrep, sett fra sør-øst. Kilde: Linderud eiendom AS, 2019



















































                  Trondheimsveien/Fossumdiagonalen                    og sammenhengende kollektivfelt, inkludert en mulig
                  Det har over årrekke pågått planarbeid for å endre   trikketrasé fra Bjerke, eventuelt helt fra Linderud,
                  veisystemet i Groruddalen. En av årsakene er å      og til dagens trikkenett på Sinsen. Siste utredning av
                  forbedre trafikksikkerheten og å forbedre bomil-    Statens veivesen er «Systemanalyse for riksveinettet
                  jøet langs Trondheimsveien, RV 4. I delbydelene     i Groruddalen» av juni 2018. Videre planlegging eller
                  Linderud og Veitvet er Sletteløkka/Linderudsletta og   bygging av ny avlastningsvei mellom RV4 og RV163 vil
                  Veitvetstubben særlig utsatt for støy og luftforuren-  være avhengig av at det avsettes midler i handlingspro-
                  sing fra riksveien.                                 grammet i Oslopakke 3, noe som per dags dato ikke er
                                                                      tilfelle.
                  Siden midten av 1990-tallet har den såkalte
                  Fossumdiagonalen blitt diskutert. Ønsket er å avlaste   Bredtvet fengsel
                  Trondheimsveien for trafikk mellom Grorud senter og   Bygningsmassen i eksisterende Oslo fengsel er i svært
                  Sinsenkrysset. En stor del av trafikken vil da kunne   dårlig teknisk stand. Det er derfor ønske om å flytte
                  ledes til Østre Aker vei, og Trondheimsveien kan da gis   fengselet fra Grønland til en annen tomt i Oslo.
                  en mer bymessig utforming med redusert hastighet














                                                                                                                    24/03/2020   12:27
          _Stedsanalyse.indd   26
          _Stedsanalyse.indd   26                                                                                   24/03/2020   12:27
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31