Page 26 - Stedsanalyse: Linderud, Sletteløkka og Veitvet
P. 26
26 • Stedsanalyse
Figur2.4: Visualisering av forslag til byplangrep, sett fra sør-øst. Kilde: Linderud eiendom AS, 2019
Trondheimsveien/Fossumdiagonalen og sammenhengende kollektivfelt, inkludert en mulig
Det har over årrekke pågått planarbeid for å endre trikketrasé fra Bjerke, eventuelt helt fra Linderud,
veisystemet i Groruddalen. En av årsakene er å og til dagens trikkenett på Sinsen. Siste utredning av
forbedre trafikksikkerheten og å forbedre bomil- Statens veivesen er «Systemanalyse for riksveinettet
jøet langs Trondheimsveien, RV 4. I delbydelene i Groruddalen» av juni 2018. Videre planlegging eller
Linderud og Veitvet er Sletteløkka/Linderudsletta og bygging av ny avlastningsvei mellom RV4 og RV163 vil
Veitvetstubben særlig utsatt for støy og luftforuren- være avhengig av at det avsettes midler i handlingspro-
sing fra riksveien. grammet i Oslopakke 3, noe som per dags dato ikke er
tilfelle.
Siden midten av 1990-tallet har den såkalte
Fossumdiagonalen blitt diskutert. Ønsket er å avlaste Bredtvet fengsel
Trondheimsveien for trafikk mellom Grorud senter og Bygningsmassen i eksisterende Oslo fengsel er i svært
Sinsenkrysset. En stor del av trafikken vil da kunne dårlig teknisk stand. Det er derfor ønske om å flytte
ledes til Østre Aker vei, og Trondheimsveien kan da gis fengselet fra Grønland til en annen tomt i Oslo.
en mer bymessig utforming med redusert hastighet
24/03/2020 12:27
_Stedsanalyse.indd 26
_Stedsanalyse.indd 26 24/03/2020 12:27