Page 22 - Stedsanalyse: Linderud, Sletteløkka og Veitvet
P. 22

22 • Stedsanalyse
















                     Det ble etablert borettslag i hele
                     Groruddalen, stort sett bygget av
                     OBOS, men også av USBL, Selvaag og
                     andre private utbyggere. På 80- og
                     90-tallet var det mange borettslag
                     som endret sin status fra borettslag             2.2  Planer og byggeprosesser som
                     til sameier. Sameieloven åpner blant             kan påvirke utviklingen av området i
                     annet for at det er enklere å leie ut            framtiden
                     boligen enn i borettslag, noe som
                     vi ser har fått stor innvirkning på               Plan- og byggeprosesser i og utenfor området kan
                     utleieandelen av boligene på                      ha betydning for den videre utviklingen av Linderud,
                     Linderud og Sletteløkka i dag.                    Veitvet og Sletteløkka. Både på Rødtvet, Vollebekk
                                                                       og langs Østre Aker vei er det større proses-
                                                                       ser på gang som kan få betydning for området.
                                                                       Byutviklingsprosjekter innad i delbydelene, som utvik-
                                                                       ling av Linderud senter, utvidelse av Bjerke videregå-
                                                                       ende skole og oppgraderinger på Linderud gård kan
                                                                       også påvirke dagliglivet til de som bor i områdene.
                  Med den økende trafikkmengden utover 50- og 60-
                  tallet ble Trondheimsveien utvidet til fire felt. Tidlig   Gode utviklingsprosjekter kan bidra til positive syner-
                  på 60-tallet ble trafikkseparering viktig prinsipp, både   gieffekter for området ved å møte behov for møteplas-
                  for å skåne fotgjengere for farlige situasjoner, men ikke   ser, barnehager og anlegg til idrett, fysisk aktivitet,
                  minst for å få biltrafikken effektivt og sikkert fram.   kultur og andre servicetilbud. De kan også tilføre en
                  Dette ga resultater som flere felt på veiene, broer og   mer variert boligbebyggelse som kan medføre en mer
                  underganger og «kjørekorridorer» som er vanskelige å   variert beboersammensetning. Ved å være oppmerk-
                  krysse for gående. Det ble også avsatt areal til gara-  somme på når planer utarbeides vil det være mulig for
                  sjeanlegg, men det ble ikke tatt høyde for at alle fami-  lokalsamfunnet å påvirke utviklingen så den er i tråd
                  lier ville skaffe seg bil. Det er derfor stor utfordring   med lokale behov.
                  med parkering av biler i gatene og grøntområder tas i
                  bruk til flateparkering.                             Planprogram med VPOR for Rødtvet
                                                                       I oktober 2019 sendte Plan- og bygningsetaten et
                  Siden boligene, sentrene og infrastrukturen ble bygget   forslag til planprogram og veiledende plan for Rødtvet
                  ut på 50-og 60-tallet, har det ikke vært gjort store   til byrådet for politisk behandlig (Oslo kommune,
                  endringer i området. Kommunen har bygget ut barne-   Plan- og bygningsetaten 2020). Den veiledende planen
                  hager der det har vært ledig arealer på Linderud og   legger opp til at eksisterende næringsbebyggelse i
                  Veitvet. På Sletteløkka ble den etablerte barneparken   Pottemakerveien og Kakkelovnskroken rives og er-
                  etter hvert lagt ned fordi lokalene ble ansett som   stattes med boligblokker, barnehage og andre formål
                  uegnet for dette formålet, blant annet på grunn av   (næring, kultur og idrett).
                  støy fra Trondheimsveien, et tilbud som ikke har blitt
                  erstattet.                                           Se nummer 1 i figur 2.1.
















                                                                                                                    24/03/2020   12:27
          _Stedsanalyse.indd   22                                                                                   24/03/2020   12:27
          _Stedsanalyse.indd   22
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27