Page 22 - Stedsanalyse: Linderud, Sletteløkka og Veitvet
P. 22
22 • Stedsanalyse
Det ble etablert borettslag i hele
Groruddalen, stort sett bygget av
OBOS, men også av USBL, Selvaag og
andre private utbyggere. På 80- og
90-tallet var det mange borettslag
som endret sin status fra borettslag 2.2 Planer og byggeprosesser som
til sameier. Sameieloven åpner blant kan påvirke utviklingen av området i
annet for at det er enklere å leie ut framtiden
boligen enn i borettslag, noe som
vi ser har fått stor innvirkning på Plan- og byggeprosesser i og utenfor området kan
utleieandelen av boligene på ha betydning for den videre utviklingen av Linderud,
Linderud og Sletteløkka i dag. Veitvet og Sletteløkka. Både på Rødtvet, Vollebekk
og langs Østre Aker vei er det større proses-
ser på gang som kan få betydning for området.
Byutviklingsprosjekter innad i delbydelene, som utvik-
ling av Linderud senter, utvidelse av Bjerke videregå-
ende skole og oppgraderinger på Linderud gård kan
også påvirke dagliglivet til de som bor i områdene.
Med den økende trafikkmengden utover 50- og 60-
tallet ble Trondheimsveien utvidet til fire felt. Tidlig Gode utviklingsprosjekter kan bidra til positive syner-
på 60-tallet ble trafikkseparering viktig prinsipp, både gieffekter for området ved å møte behov for møteplas-
for å skåne fotgjengere for farlige situasjoner, men ikke ser, barnehager og anlegg til idrett, fysisk aktivitet,
minst for å få biltrafikken effektivt og sikkert fram. kultur og andre servicetilbud. De kan også tilføre en
Dette ga resultater som flere felt på veiene, broer og mer variert boligbebyggelse som kan medføre en mer
underganger og «kjørekorridorer» som er vanskelige å variert beboersammensetning. Ved å være oppmerk-
krysse for gående. Det ble også avsatt areal til gara- somme på når planer utarbeides vil det være mulig for
sjeanlegg, men det ble ikke tatt høyde for at alle fami- lokalsamfunnet å påvirke utviklingen så den er i tråd
lier ville skaffe seg bil. Det er derfor stor utfordring med lokale behov.
med parkering av biler i gatene og grøntområder tas i
bruk til flateparkering. Planprogram med VPOR for Rødtvet
I oktober 2019 sendte Plan- og bygningsetaten et
Siden boligene, sentrene og infrastrukturen ble bygget forslag til planprogram og veiledende plan for Rødtvet
ut på 50-og 60-tallet, har det ikke vært gjort store til byrådet for politisk behandlig (Oslo kommune,
endringer i området. Kommunen har bygget ut barne- Plan- og bygningsetaten 2020). Den veiledende planen
hager der det har vært ledig arealer på Linderud og legger opp til at eksisterende næringsbebyggelse i
Veitvet. På Sletteløkka ble den etablerte barneparken Pottemakerveien og Kakkelovnskroken rives og er-
etter hvert lagt ned fordi lokalene ble ansett som stattes med boligblokker, barnehage og andre formål
uegnet for dette formålet, blant annet på grunn av (næring, kultur og idrett).
støy fra Trondheimsveien, et tilbud som ikke har blitt
erstattet. Se nummer 1 i figur 2.1.
24/03/2020 12:27
_Stedsanalyse.indd 22 24/03/2020 12:27
_Stedsanalyse.indd 22