Page 50 - Stedsanalyse: Linderud, Sletteløkka og Veitvet
P. 50
50 • Stedsanalyse
Vi bruker ikke balkongen, i alle fall
ikke før rushtiden er over.
(mann i 30-årene, sletteløkka)
Jeg bruker headset med musikk når
jeg skal ut og sole meg for å slippe å
høre trafikken, ellers tenker jeg ikke
noe særlig på det.
Trondheimsveien, RV4, skaper en barriere mellom områdene på hver side. De (ung mann, Sletteløkka )
nærmeste boligene ligger innenfor rød støysone i kart utarbeidet av Statens
veivesen.
Støyproblemet er der hele tiden, men
3.1.5 Støy
utsikten veier opp før støyen, jeg har
Områder langs Trondheimsveien er særlig utsatt for døra og vinduene lukket.
støy fra biltrafikk, noe som rammer særlig Sletteløkka (kvinne i 50-årene, Sletteløkka)
og boligblokkene langs veien på Veitvet (Bydel Bjerke,
2008). Dette er også utfordrende med tanke på utvik-
ling av uteområder på Sletteløkka da arealene nærmest
veien har best solforhold, men er mest rammet av både
støy og forurensning. Sletteløkka Vel er engasjert i å
kartlegge støyforhold for å få på plass støyskjermer
som ble vedtatt for noen år siden. 3.2 Møteplasser i nærmiljøet
Det finnes imidlertid ulik oppfatning og opplevelse Gjennom kvalitative og kvantitative undersøkelser har
av hvorvidt støy er problematisk. En del lokale ung- innbyggerne i innsatsområdene gitt tilbakemelding om
dommer ser for eksempel ikke ut til å være plaget av deres bruk og vurdering av de fysiske møteplassene og
støyen, men synes tvert imot at larmen og veien gene- nærmiljøkvalitetene.
relt gir en urban følelse og symboliserer forbindelse til
andre deler av byen (Byantropologene, 2018).
24/03/2020 12:28
_Stedsanalyse.indd 50 24/03/2020 12:28
_Stedsanalyse.indd 50