Page 49 - Stedsanalyse: Linderud, Sletteløkka og Veitvet
P. 49
Stedsanalyse ▪ 49
Trafikksituasjonen på Sletteløkka ble kartlagt i forrige
groruddalssatsing. Veiene er smale med fortau på en
side, men det parkeres på begge sider av gata. Flere
beboere sier at det er enkelt å ha bil på Sletteløkka og
at det er en av grunnene til at de flyttet dit. Samtidig
er det tydelig at det er problemer knyttet til parkerin-
gen. Fra flere hold sies det at bomringen skaper ekstra
trafikk på begge sider av sperringen som utgjør «bom-
grensen». Beboere forteller at det er vanlig at folk
parkerer på en side og går gjennom for å ta bussen/
T-banen dit de skal. Enkelte mener også at de observe-
rer at folk har to biler, en på hver side av bomringen.
Tilsvarende utfordringer vises det til på Veitvet. Siden
omleggingen av bomsystemet i Oslo ble gjennomført
Trafikkbildet på Sletteløkka
mener en del at forholdene har blitt bedre, men det er
fortsatt mye fremmedparkering og særlig skaper store
varebiler og lastebiler utfordringer.
3.1.4 Trafikksikkerhet og parkering
I forrige Groruddalssatsing ble det gjort store grep i
Deler av Linderud er skånet for biltrafikk på grunn Veitvetveien for å skape en strøksgate. Når vi har spurt
av gangveisystemet som sikrer trygge forbindelser beboere om trafikken er de mer fornøyde enn de var
mellom Linderud senter, boligområder og skolen. før oppgraderingene, men det er fortsatt stor gjen-
Det er likevel endel som kommenterer at det er nomgangstrafikk gjennom området. De som bor øst for
dårlig trafikksikkerhet for barn og eldre på grunn av Veitvetveien sier de savner lyskryss der barna krysser
gjennomfartsveien - Erich Mogensønsvei som slynger veien når de skal på skolen.
seg gjennom Linderud. En mor sier hun er nødt til å
følge barna trygt over Statsråds Mathiesens vei der
mange biler kommer i stor fart fra Trondheimsveien
(Bydel Bjerke, 2018-2019). På en trygghetsvandring på
Linderud i november 2019 ble overgangene og lysfor-
holdene her også spesifikt nevnt som problematiske.
Foreldre på Linderud skole uttrykte at de er bekym-
ret for hastighet og mener det er få overganger ved
skolen. Det er tidligere gjennomført mulighetsstudier
for å gjøre nedre del av Statsråds Mathiesensvei tryg-
gere, men disse er foreløpig ikke realisert.
En del beboere er samtidig oppgitt over parkeringsmu-
lighetene på Linderud og ønsker flere parkeringsplas-
ser. En beboer som ble intervjuet av Byantropologene
mener at det ikke finnes gjesteparkering på Linderud
og at mange parkeringsplasser, heriblant Handicap-
parkeringen, blir brukt som snødepot, vinterstid. En
kvinne forteller at hun ber gjestene sine parkere på Veitvetveien er blitt tryggere, men trafikk og støy oppleves fortsatt som en ulempe
senteret. Der får de to timer gratis, det begrenser tiden i følge bydelens undersøkelser.
til besøk (Byantropologene, 2018).
24/03/2020 12:28
_Stedsanalyse.indd 49 24/03/2020 12:28
_Stedsanalyse.indd 49