Page 48 - Stedsanalyse: Linderud, Sletteløkka og Veitvet
P. 48
48 • Stedsanalyse
På Veitvet bindes de viktigste funksjonene sammen
av Veitvetveien. Veivet senter, dagligvarebutikken,
T-banen og Veitvet skole ligger langs samme akse og
innbyggerne i hele delområde har kort vei til alle funk-
sjoner, selv om skolen ligger et stykke unna senteret.
I mange år jobbet Veitvetbeboerne for å få nedgradert
Veitvetveien til miljøgate, noe de til slutt lyktes med.
Dette har sørget for bedre sammenheng mellom øst og
vestsiden av delområdet, men fortsatt opplever mange
denne som en barriere. Veitvetparken ligger imidlertid
litt i utkanten av bebyggelsen, midt mellom Linderud
og Veitvet. Ifølge beboere både på Veitvet og Linderud
ligger denne på Veitvet, noe som nok skyldes navnet
snarere enn lokalisering.
Mange opplever det bratte terrenget som en utfordring og ønsker
bedre tilrettelegging for å kunne ta seg frem.
3.1.3 Topografi og mobilitet
Topografien gir hele området kvaliteter som gode
solforhold, bekkefar og utsikt fra bebyggelsen, men
innebærer også at flere av de viktigste og mest sen- Sitat: «Veien ned fra senteret mot skolen og videre
trale gangveiene har stigningsforhold som kan være mot T-banen er forferdelig, særlig for alle med
tunge for fotgjengere og syklende, og særlig utfor- rullestol eller rullator, og det er mange av oss
drende for rullestolbrukere, eldre, folk med barnevogn her i området. Selv om bilene ned fra Linderud
og andre brukergrupper. Disse stigningsforholdene kan senter er borte, er asfalten så ødelagt at det er
være barrierer for bevegelse i område (Bydel Bjerke, like før hele rullestolen velter på vei ned. Jeg har
2018-2019). faktisk sett en dame velte med en slik el-rullestol
der borte.» Kvinne i 60-årene fra Linderud (Bydel
Opplevelsen av barrierer er individuell og påvirkes Bjerke, 2018-2019)
av ulike forutsetninger. Barn, voksne og eldre kan for
eksempel ha ulikt forhold til avstand og hindringer. Forslag til tiltak fra beboerne er flere benker på stra-
tegiske steder, aldersvennlig transport (rosa busser),
Det er særlig de eldre som etterlyser som Ruter tilbyr i andre bydeler og bedre vedlike-
tiltak som kan gjøre det enklere å ferdes i hold, brøyting og strøing. Varmekabler på de mest
trafikkerte strekkene er også spilt inn. (Bydel Bjerke,
området. 2028-2019)
Mange barn og unge trosser imidlertid topografiske
Topografien oppleves som en utfordring i alle tre barrierer og veistrukturer som ikke er tilpasset
delområder. Både på Linderud og Veitvet sier beboere fotgjengere, de tar snarveien. Det er over tid etablert
at de kjenner noen som ikke tør å bevege seg utendørs mange tråkk og stier som utgjør viktige lokale
på vinterstid når de bratte bakkene blir glatte. På forbindelser. Noen av disse er marker i figur 3.3.
Sletteløkka sier beboerne at eldre ikke kommer seg I fremtidig arbeid kan det være aktuelt å se på
ned den bratte bakken til butikken og nødvendige tje- muligheter for opparbeiding av i disse for å styrke
nester på Veivet. På Linderud er det særlig gangveiene fremkommeligheten.
mellom T-banen og Senteret som er problematisk. På
Veitvet er det kommet flere innspill på fortauskanter
og hellinger som er problematiske med rullator (Bydel
Bjerke, 2018-2019, Byantropologene, 2018).
24/03/2020 12:27
_Stedsanalyse.indd 48 24/03/2020 12:27
_Stedsanalyse.indd 48