Page 48 - Stedsanalyse: Linderud, Sletteløkka og Veitvet
P. 48

48 • Stedsanalyse









                  På Veitvet bindes de viktigste funksjonene sammen
                  av Veitvetveien. Veivet senter, dagligvarebutikken,
                  T-banen og Veitvet skole ligger langs samme akse og
                  innbyggerne i hele delområde har kort vei til alle funk-
                  sjoner, selv om skolen ligger et stykke unna senteret.
                  I mange år jobbet Veitvetbeboerne for å få nedgradert
                  Veitvetveien til miljøgate, noe de til slutt lyktes med.
                  Dette har sørget for bedre sammenheng mellom øst og
                  vestsiden av delområdet, men fortsatt opplever mange
                  denne som en barriere. Veitvetparken ligger imidlertid
                  litt i utkanten av bebyggelsen, midt mellom Linderud
                  og Veitvet. Ifølge beboere både på Veitvet og Linderud
                  ligger denne på Veitvet, noe som nok skyldes navnet
                  snarere enn lokalisering.
                                                                      Mange opplever det bratte terrenget som en utfordring og ønsker
                                                                      bedre tilrettelegging for å kunne ta seg frem.
                  3.1.3  Topografi og mobilitet


                  Topografien gir hele området kvaliteter som gode
                  solforhold, bekkefar og utsikt fra bebyggelsen, men
                  innebærer også at flere av de viktigste og mest sen-    Sitat: «Veien ned fra senteret mot skolen og videre
                  trale gangveiene har stigningsforhold som kan være      mot T-banen er forferdelig, særlig for alle med
                  tunge for fotgjengere og syklende, og særlig utfor-     rullestol eller rullator, og det er mange av oss
                  drende for rullestolbrukere, eldre, folk med barnevogn   her i området. Selv om bilene ned fra Linderud
                  og andre brukergrupper. Disse stigningsforholdene kan   senter er borte, er asfalten så ødelagt at det er
                  være barrierer for bevegelse i område (Bydel Bjerke,    like før hele rullestolen velter på vei ned. Jeg har
                  2018-2019).                                             faktisk sett en dame velte med en slik el-rullestol
                                                                          der borte.» Kvinne i 60-årene fra Linderud (Bydel
                  Opplevelsen av barrierer er individuell og påvirkes     Bjerke, 2018-2019)
                  av ulike forutsetninger. Barn, voksne og eldre kan for
                  eksempel ha ulikt forhold til avstand og hindringer.   Forslag til tiltak fra beboerne er flere benker på stra-
                                                                      tegiske steder, aldersvennlig transport (rosa busser),
                  Det er særlig de eldre som etterlyser               som Ruter tilbyr i andre bydeler og bedre vedlike-
                  tiltak som kan gjøre det enklere å ferdes i         hold, brøyting og strøing. Varmekabler på de mest
                                                                      trafikkerte strekkene er også spilt inn. (Bydel Bjerke,
                  området.                                            2028-2019)


                                                                      Mange barn og unge trosser imidlertid topografiske
                  Topografien oppleves som en utfordring i alle tre   barrierer og veistrukturer som ikke er tilpasset
                  delområder. Både på Linderud og Veitvet sier beboere   fotgjengere, de tar snarveien. Det er over tid etablert
                  at de kjenner noen som ikke tør å bevege seg utendørs   mange tråkk og stier som utgjør viktige lokale
                  på vinterstid når de bratte bakkene blir glatte.  På   forbindelser. Noen av disse er marker i figur 3.3.
                  Sletteløkka sier beboerne at eldre ikke kommer seg   I fremtidig arbeid kan det være aktuelt å se på
                  ned den bratte bakken til butikken og nødvendige tje-  muligheter for opparbeiding av i disse for å styrke
                  nester på Veivet. På Linderud er det særlig gangveiene   fremkommeligheten.
                  mellom T-banen og Senteret som er problematisk. På
                  Veitvet er det kommet flere innspill på fortauskanter
                  og hellinger som er problematiske med rullator (Bydel
                  Bjerke, 2018-2019, Byantropologene, 2018).














                                                                                                                    24/03/2020   12:27
          _Stedsanalyse.indd   48                                                                                   24/03/2020   12:27
          _Stedsanalyse.indd   48
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53