Page 46 - Stedsanalyse: Linderud, Sletteløkka og Veitvet
P. 46

46 • Stedsanalyse









                  Figur 3.2: Offentlige, halvoffentlige og private grønne områder.   Kilde: Lala Tøyen, 2019
                                            Lillomarka


                                               Lysløype

                                                   Linderud-
                                                   plassen       Krigsskolen
                                     turstier
                                Kolås
                                                                                         Bredtvedtdalen









                                             Trondheimsveien     T  Veitvet
                                                                   senter

                                                                                                    Sykkelvei
                                                                                                    Groruddalen
                                  Linderud
                                  senter
                                                                                     Veitvet
                                                                                     skole
                            Linderud gård
                                                                  Veitvetparken
                                      Bjerke
                                      VGS   T
                            Linderud
                            skole
                                       Linderud
                                       Idrettspark
              Bjerkedalen
              park 350 m






                                                                      0                      500 m
                    Offentlig grønnstruktur  Vann
                    Halvoffentlige grønne områder   Idrettsbane                                    N
                    Private grøntområder   Lekeplass
                 3.1.2  Forbindelser, barrierer og lokal               Overordnet er området preget av å være tilrettelagt
                                           Sitteplass
                 tilhørighet                                           for bil, som innebærer lange avstander og i mange
                                                                       tilfeller mangelfull tilrettelegging for fotgjengere
                                                                       og andre myke trafikanter. Mens Trondheimsveien
                 Linderud, Veitvet og Sletteløkka ble bygget ut på     og T-banelinjen er viktige forbindelser inn og ut av
                 60-tallet og framstår fortsatt som et resultat av bolig   områdene, utgjør de lokalt også barrierer for fotgjen-
                 og byutviklingsidealene fra den gang. Områdene har    gere og syklister på grunn av få krysningsmuligheter.
                        foto
                                                        foto
                 en karakter, mest kjent som drabantbystruktur, med    Trondheimsveien kan kun krysses ved Linderud senter
                                                                                      foto
                 spredt boligbebyggelse og separering av funksjoner    og mellom Veitvet og Sletteløkka. Videre nordover er
                 som bolig, handel, skole og trafikk. Strukturene danner   det 1 km til neste mulighet for å krysse veien, som er
                 forbindelser og barrierer som bestemmer hvordan       ved Rødtvet T-banestasjon.
                 man kan bevege seg og påvirker også opplevelsen av å
                 ferdes i området, på godt og vondt. De bidrar også til å   Sletteløkka delområde består av en lang vei, Sletteløkka,
                                                                                                   4
                 definere avgrensingen av de ulike nærmiljøene.        og en kortere vei, Linderudsletta. Sletteløkka som
                                                                       er en kilometer lang, som Karl Johansgate, er avdelt











                                                                                                                    24/03/2020   12:27
          _Stedsanalyse.indd   46                                                                                   24/03/2020   12:27
          _Stedsanalyse.indd   46
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51