Page 31 - Forskningsetikk 1-2020
P. 31

MITT DILEMMA



          «Skulle vi gi opp samarbeidet


          og dra på sightseeing?»






         På et lite kontor på Blindern sitter Heidi Østbø Haugen og kinesiske
         Dong Niu. De har nettopp innsett at den artikkelen han har reist halve
         jorda rundt for at de skal skrive sammen, ikke blir noe av.



          TEKST  INGRID S. TORP
          FOTO    PRIVAT


                ong Niu er postdoktor ved   marginaliserte. I Kina er målet harmoni i
                Jinan­universitetet i Kina. Han   samfunnet. For Niu og kollegaene blir
         D har gjort etnografisk feltarbeid   konflikten til slutt for stor mellom
          ved et senter der han selv jobbet med   faglighet og myndighetskrav. De slutter i
          «social work». De møttes i Guangzhou,   jobben. 
          der Haugen jobbet med etnografisk   Etter noen frustrerende dager innser
          forskning blant vest­afrikanere, og ble   Haugen at historien i seg selv kan bli et
          enige om et samarbeid.            verdifullt kunnskapsbidrag: Når man har
           Strategien er klar, disposisjonen likeså.   en ung profesjon som brynes mellom
          Men nå har Niu fortalt om datainnsamlin­  internasjonale idealer og lokale forvent­
          gen, og Haugen har mange spørsmål. Ved   ninger, stilles enkeltindivider i et
          senteret der data er samlet inn, får folk i   vanskelig spenn. Hva skjer da? 
          nabolaget tilbud om språkopplæring,   I desember 2018 publiserer Niu og
          helsetjenester og aktiviteter. Men det går   Haugen artikkelen Social Workers in
          opp for Haugen at mange ikke har blitt   China: Professional Identity in the Making i
          spurt om å delta i forskning. Niu har tatt   det vel ansette tidsskriftet British Journal   Heidi Østbø Haugen
          grundige notater, men uten noen   of Social Work.                        ––
          konsekvent innhenting av samtykke.                                       Førsteamanuensis i kinastudier
                                                                                   ved Institutt for kulturstudier
            «Det kan ikke være mulig?», tenker   Å ta et skritt tilbake            og orientalske språk ved
          Haugen når hun går fra kontoret den   Samarbeidet har vekket Nius interesse for   Universitetet i Oslo.
          dagen. Hun angrer på hele planen og vil at   forskningsetikk. Han jobber nå med
          de avslutter, drar på sightseeing og går   faghistorie og etikk innenfor antropologi.
          hver til sitt.                    Haugen er førsteamanuensis i kinastudier
                                            ved UiO. Hun ser historien som en god
          Fra frustrasjon til aha-opplevelse   lærdom i å forholde seg til Kina. 
          Men i stedet møtes de på ny neste morgen,   – Vi er alle systemkritiske. Samtidig har
          og Niu fortsetter historien kronologisk.    vi empati med de som jobber innenfor
          I flere dager forteller han. Haugen lytter    dette systemet. Villigheten til å ta et skritt
          og spør. Det krever stor tålmodighet fra   tilbake og reflektere avgjør kanskje om et
          begge. Også Niu har innsett utfordringer   samarbeid blir riktig. Vi må forstå
          ved arbeidet. Han og kollegene ble bedt   hverandre og hvordan forskjeller i
          om å hjelpe politiet, for eksempel med å   opplæring og rammevilkår preger oss som
          kontrollere passene til tilflyttede utlendin­  fagpersoner. 
          ger. Stilte de spørsmål, var svaret: «Nasjo­  Og om et slikt samarbeid kan bringe
          nale interesser kommer i første rekke».   med seg frustrasjoner, er Haugen ikke i
           Niu har fått lite forskningsetisk   tvil om at det er nødvendig. 
          opplæring, og han jobber innen et fagfelt   – Vi kan ikke drive med kinastudier
          som er nytt for Kina. Internasjonalt har   uten å samarbeide med kinesere. Det må
          feltet hatt ambisjon om å bidra til færre   vi bare klare.

                                                                                  FORSKNINGSETIKK  |  NR. 1  |  2020  31
   26   27   28   29   30   31   32