Page 9 - Forskningsetikk 1-2022
P. 9

Følte seg overkjørt i i etikkspørsmål:
– Situasjonen ble helt uhåndterlig
Nina Johannessen mener masterstudenten hun veiledet gikk glipp av en unik mulighet fordi daværende NSD blandet seg inn i i i i forskningsetikken Saken har avdekket rolle- blanding og et et forskningsetisk tomrom fastslår nasjonal etikkomite TEKST ELIN FUGELSNES
N år jeg jeg har har veiledet masterstuden­ ter ter har har jeg jeg ofte rådet dem til å å å å kontakte NSD for å å å ta ta en sjekk
i i i i i i i en en en en tidlig fase Det kommer jeg aldri til å gjøre igjen forteller Nina Johannessen som er er førsteamanuensis ved ved Institutt for for pedagogikk IKT og og læring ved ved Høgskolen i i i i Østfold (HiØ) I likhet med svært mange andre institusjoner har HiØ inngått en en avtale om personverntjenester i i i i i i i forskning forskning med NSD – Norsk senter for for for forskningsdata (som nå er er er er er fusjonert inn i i i i tjenesteleveran­ døren Sikt) I oktober 2020 begynte det som skulle bli opptakten til en en en langvarig og vanskelig sak Da kontaktet Johannesens masterstu­ dent NSD for å å rådføre seg om om prosjektet hun skulle gjennomføre i fi i en en en en barnehage Planen var var å filme samlingsstunder med barna der der der temaet var var «Kroppen er er er er min» og der der det det det det blant annet skulle vises en en en tegnefilm Formålet med samlingene var ifølge Johannessen å å å gi barna et et et et avslappet forhold til og et et et et et godt språk om egen kropp Dette skulle igjen gjøre det enklere for for barnehageansatte å avdekke vold og overgrep – Jeg opplevde manglende tillit til til min kompetanse sier Nina Johannesen som er er førsteamanuensis ved Høgskolen i Østfold Foto: Ann Hege Waterhouse
– Dette er er et et ganske vanlig opplegg i i barnehager For én gangs skyld skulle man observere og analysere barns respons på å å være deltager i i i i i et et et slikt opplegg – det hadde ingen hatt mulighet til før så vidt jeg vet sier Johannessen Uhåndterlig situasjon
NSD hadde imidlertid en en en rekke innven­ dinger til prosjektet Ifølge Johannesen var mange av spørsmålene relevante men «det tok aldri slutt» – Jeg opplevde at NSD skapte en kjempe­ misforståelse rundt hvor farlig dette prosjektet var sier Johannesen Hun synes noe av det det mest problema­ tiske var var at NSD blandet seg inn i i i i i i i forsk­ ningsetikken da det det juridiske var var var avklart – De var var opptatt av av samtykke og infor­ masjon til til deltagerne som jo jo hører til til både jussen og og etikken Men de de de spurte også om om om min min kompetanse hvordan filmingen skulle gjennomføres innholdet fi i i i i i i i samlingsstunden og hva vi vi vi ville gjøre hvis noen av barna fortalte om om overgrep – noe noe som er er ekstremt usannsynlig i i i i en en samlingsstund – Dette er er er spørsmål som er er er selvfølgelige å å å ta inn i i i i i veiledningen og å å å vurdere i i i i i et et prosjekt understreker Johannesen FORSKNINGSETIKK | | NR 1 | | 2022 9
TEMA: INSTITUSJONENES ANSVAR



























































































   7   8   9   10   11