Page 19 - Forskningsetikk 3-2023
P. 19
Anne Line Wittek er professor i pedagogikk ved UiO.
Foto: UiO
Bjørn Torgrim Ramberg leder Forskningsetisk utvalg ved UiO. Foto: UiO
Illustrasjon: Shutterstock
Hun beskriver den relasjonelle trygghe ten som avgjørende for at noen skal tørre å spørre, vise seg svake eller be om hjelp.
– Det er slike kvaliteter som avgjør hvorvidt den som får veiledningen, tør å være ærlig og sette ord på hva han eller hun sliter med. Når noen våger å gjøre seg sårbar på den måten, stiller de seg samti dig i posisjon til å lære ved å være villige til å lytte og tolke og ta til seg det som sies. Først da kan veiledningen brukes til å komme videre eller å løse et problem.
Wittek understreker samtidig at ansva ret for etikken i veiledning må deles mellom alle nivåer i organisasjonen; fra stipendiaten selv til veileder, prosjekt ledere og ledere på alle nivåer.
– En annen viktig måte å jobbe med dette på er på kulturelt nivå. Målet må være at det skal være helt greit og vanlig å dele utfordringer og erfaringer og å hjelpe hverandre i situasjoner der man står fast, sier hun.
En intens opplevelse
I en pilotstudie av Superb supervision som ble gjennomført i 2019, svarte deltagerne og deres stipendiater på en spørre undersøkelse. Der rangerte begge parter veiledernes mellommenneskelige ferdighe ter i gjennomsnitt høyere enn før kurset.
Mange av deltagerne hadde fått en vekker når det kom til betydningen av mel lommenneskelige ferdigheter, og hvordan de kunne forbedre sin egen veiledning.
Flere beskrev samtidig kursdeltagelsen som en intens opplevelse. Svarene antydet
at det var uvant å gå inn i temaer som var knyttet til følelser hos dem selv og hos ph.d.stipendiatene deres – noe som sjelden diskuteres på tradisjonelle møter i akademia.
Til tross for gode tilbakemeldinger på kursopplegget var det ikke stemning for å gjøre det obligatorisk. Hvis kursmiljøet ble preget av deltagere som egentlig ikke ønsket å være der, fryktet flere at det ville begrense dem som faktisk ønsket å lære noe og forandre sin egen atferd.
Kurset har forblitt frivillig og tilbys nå regelmessig ved to universiteter i Amster dam.
En utfordring med frivillighet er at noen veiledere aldri vil delta. Haven avviser ikke at det kan være hensiktsmes sig å stille krav om opplæring.
– Men det avhenger av formålet. Hvis opplæringen skal øke kunnskapen eller oppmerksomheten om mellommenneske lige ferdigheter, kan det være fruktbart å gjøre den obligatorisk. Hvis den derimot skal øke selve ferdighetene, er jeg mer skeptisk til om det vil være nyttig å kreve deltagelse, sier hun.
– Håper å nå alle
Omfattende selvransakelse bør ikke tvinges på noen, mener også Bjørn Ramberg og Anne Line Wittek ved UiO. Samtidig tror de mange er interessert i tematikken – både fordi de synes det er utfordrende å være veileder, og fordi de ønsker å lose stipendiaten gjennom doktorgradsperioden på en god måte.
Rambergs oppfatning er at ved fakulte tene på UiO er det klar bevissthet om det relasjonelle aspektet av veiledning. Dette er et viktig tema på kursene i forsknings etikk for veiledere, som tilbys regelmessig, forteller han.
– Ett av målene der er også å bidra til at veiledere snakker med andre veiledere, og på den måten legge til rette for erfarings deling og refleksjon. Ved å bevisstgjøre om hvor viktig relasjoner er, kan vi bidra til å bygge god forskningsetisk kultur, konstaterer han.
Flere institusjoner i Norge diskuterer nå om opplæring for veiledere skal gjøres obligatorisk.
– Ved UiO er dette et arbeid i rask utvikling. Det er ennå ikke obligatorisk, men mange fakulteter har god deltagelse, og vi håper etter hvert å nå alle som går inn i veilederrollen, sier Ramberg.
FORSKNINGSETIKK | NR. 3 | 2023 19