Page 15 - Stedsanalyse: Linderud, Sletteløkka og Veitvet
P. 15

Stedsanalyse ▪ 15









                  Vi har på grunn av tidligere arbeid i områdene god   En forutsetning for at mennesker i et nærmiljø klarer
                  kunnskap om delområdene, men kvalitativ kunnskap må   å samhandle er at det finnes rom for det som Nils
                  oppdateres jevnlig og enkelte temaer som vi har valgt   Aarsæther (2016) kaller en felles meningsdanning,
                  for denne analysen trengs å undersøkes nærmere.      som betyr at de som bor i området har en viss enighet
                                                                       om hvilke oppgaver som bør løses i felleskap. Fordi
                  Statistikkgrunnlag                                   samfunnet har blitt mer mangfoldig, kulturelt og
                  Tron Myrén i Insam AS har bistått Bydel Bjerke med å   sosialt vil mange si at det er vanskeligere å komme
                  hente ut og bearbeide statistikk fra statistikkdataban-  fram til denne enigheten. Lokalsamfunn som har sterke
                  ken til Statistisk sentralbyrå.                      sosiale nettverk og høy grad av organisering vil være
                                                                       bedre rustet til å etablere en felles mening om hvilke
                                                                       oppgaver, enten det er av sosial eller fysisk karakter,
                                                                       som må løses og er også bedre rustet til å mobilisere
                                                                       enn nærmiljøer med svake sosiale nettverk og lav
                  1.5  Teori og begreper                               deltakelse.

                  Nærmiljø                                             En ekstra innsats i form av et områdeløft gjør det
                  I Norge brukes begrepene nærmiljø, lokalsamfunn og   mulig å påvirke strukturene som er nevnt over.
                  lokalmiljø litt om hverandre. Begrepet lokalsamfunn   Gjennom strategisk bruk av offentlige tjenester, fysiske
                  kan forklares som den samhandlinga som går føre seg   oppgraderinger og tilrettelegging lokalt kan kommu-
                  mellom mennesker innafor eit geografisk avgrensa     nen på sikt bidra til at nærmiljøet vil være i stand til å
                  område (Aarsæther, 2016).  Til begrepet nærmiljø til-  skape en felles meningsdanning og å løse egne utfor-
                  legges også en fysisk dimensjon. Sosiologen Per Morten   dringer. For å forstå hvordan man som bydel i så fall
                  Schiefloe (1985) utdyper dette med at nærmiljøet     skal gå frem og hva det bør satses på må det finnes et
                  utgjør en ramme for individuell og kollektiv adferd.   godt kunnskapsgrunnlag om både de fysiske, sosiale
                                                                       og organisatoriske strukturene i et område. Dette kan
                  Nærmiljøet, forklarer Schiefoe, består av materielle,   man få for eksempel ved å gjennomføre en stedsana-
                  sosiale og organisatoriske strukturer. De materielle   lyse der alle tre strukturer og sammenhengen mellom
                  strukturene består av både naturlige og menneske-    dem blir undersøkt.
                  skapte omgivelser, for eksempel rekreasjonsområ-
                  der, veier, bygninger, boligmasse og lekeplasser.  De   Integrasjon og utenforskap
                  sosiale strukturene er sosiale relasjoner, nettverk og   Sosiologen Dag Østerberg (1977) forklarer integra-
                  gruppedannelser. Også kulturelle forhold som språk   sjon både som prosess, der deltakerne blir gjort og
                  og normer inngår i de sosiale strukturene.  De organi-  gjør seg selv til deler av helheten, og som den sam-
                  satoriske strukturene utgjør for eksempel borettslag,   funnsmessige tilstanden der deltakerne inngår i et
                  lag og foreninger, lokale institusjoner som skoler og   sluttet hele. I praksis handler det om å være inkludert
                  barnehager, tjenestetilbud osv.                      i felleskapet.


                  Alle tre strukturer som er nevnt over vil påvirke hver-  Å være integrert kan sees som motsatsen til ”utenfor-
                  andre. For eksempel vil områder uten møteplasser     skap”. På den ene siden finner vi de som opplever til-
                  (fysiske eller på sosiale medier) eller fysiske barrierer   hørighet gjennom mange og gode relasjoner i nabolag,
                  gjøre det vanskelig for innbyggerne å bygge sosiale   skole og familie. På motsatt ytterkant finner vi de som
                  relasjoner. Beboersammensetningen og innbyggernes    føler seg alene, har få venner og bekjentskaper og som
                  ønske eller evne til å delta i nærmiljøet vil også påvirke   ikke deltar i fritidsaktiviteter eller andre arenaer for
                  de organisatoriske strukturene og hvor godt innbyg-  samvær og fellesskap.
                  gerne klarer å samarbeide om å løse felles oppgaver.
                  I noen nærmiljøer opplever innbyggerne et positivt,
                  sosialt fellesskap og tilhørighet til området som leder
                  til engasjement og deltakelse. Andre steder kan det
                  være konflikter og motsetninger og lav deltakelse på
                  ulike sosiale arenaer.













                                                                                                                    24/03/2020   12:27
          _Stedsanalyse.indd   15                                                                                   24/03/2020   12:27
          _Stedsanalyse.indd   15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20